dimecres, 29 de novembre del 2006

L'urbanisme fraudulent

Últimament hem sentit a parlar molt dels grans fraus urbanístics que tenen lloc a Andalusia, Múrcia o al País Valencià. I a Catalunya, no passa res? Jo no sé si és legal o il·legal el que s’està fent en certs municipis de Catalunya, però si crec que és del tot insostenible i fins i tot “immoral”. Municipis de 1.000 habitants estant aprovant plans parcials que impliquen la construcció d’una superfície igual o superior a la del poble consolidat i que provocarà que de la nit al dia, aquests municipis doblin o tripliquin la població. I si no la doblen es convertiran en pobles fantasmes, amb un munt de pisos buits però plens d’especuladors. Això és el que passa a Catalunya i a tot arreu. Es construeix per especular, per invertir uns diners que donen més al mercat immobiliari que al banc. Creuant dades de l’institut d’estadística de Catalunya i del col·legi d’Arquitectes, es veu com es construeixen més cases que habitants guanya Catalunya cada any (creixement natural). Per a qui són els habitatges sobrants? Com es que a Espanya es construeix més habitatge nou que a Alemanya i Anglaterra juntes? I de nou l’AVE. Quin paper juga? Ajuda a especular, afegint un valor afegit als habitatges que no és real. A Perafort estem fent un estudi de mobilitat per un Pla Parcial que desenvolupa dos sectors, construint un total de 1.270 vivendes. A pocs metres està l’estació de l’AVE de Tarragona, que increïblement està situada a 10 quilòmetres de Tarragona, perdent-se així tota l’eficiència del tren, que teòricament hauria d’anar de centre a centre de les ciutats. Aquests 2.600 habitants que aniran a viure a Perafort, seran ciutadans de Barcelona que seguiran treballant a Barcelona i vivint a Perafort? Pagaran mensualment gairebé 900€ de tren per anar a treballar a Barcelona, i a més a més pagaran una hipoteca a Perafort? Jo crec que enlloc de demanar un AVE, aquests nous habitants de Perafort demanaran un servei de bus que els connecti amb Tarragona. I llavors perquè han fet l’estació de l’AVE a Perafort? Per a revaloritzar uns terrenys i poder construir, com a mínim, 1.200 habitatges. I després, ja veurem qui utilitza l’AVE. Per cert, aneu al Ministerio de Fomento i demaneu els estudis de demanda per als traçats de l’AVE de qualsevol punt d’Espanya.... no se n’ha fet ni un! Com podeu veure, Catalunya no és un Oasis. Jo no sé si hi ha corrupció o no, però l’ordenació territorial que s’està fent és insostenible!

2 comentaris:

  1. hola, soc una alumne de la URV i estic fent un treball sobre els impactes economics de l'AVE al camp de tarragona,o més especialment a Perafort, i buscant per internet he acabat amb aquesta pagina.
    He vist que el que has explicat en aquest artícle és el que estic intentant constatar amb dades, així que si tens algun tipus 'informació sobre aquest tema o saps on puc trobar algun estudi hem seria de gran ajuda, ja que com has dit no hi ha gaires estudis fets sobre aquest tema, ni posterior ni anteriors a la posada en marxa del AVE, o almenys al camp tarragona.

    Moltes gracies.

    ResponElimina
  2. Hola Alba, les principals fonts d'informació les hauries de demanar, per temes de l'AVE a l'ADIF (estudis de demanda dels projectes de l'AVE). Pel que fa a urbanisme en general o edificis construits hauries de preguntar als colegis d'arquitectes i pel que fa al desenvolupament dels municipis, demanar els respectius PGOU. El de Perafort, per exemple.
    Sort

    ResponElimina