Fa poc us parlava dels
“Parklets” com a eines per aconseguir espai públic urbà a costa de l’espai d’estacionament
per a vehicles. Aquesta fórmula, que està sent utilitzada en grans ciutats (São
Paulo, Mèxic, San Francisco...) i reivindicada en moltes altres (València, per
exemple), sembla que sorgeixi d’un gran laboratori d’idees de disseny urbà. Doncs
bé, res més lluny de la realitat. El concepte de parklet s’ha de vestir de
disseny i d’idea futurista a les grans ciutats perquè la pressió del vehicle
privat és tant gran, que eliminar una plaça d’estacionament a vegades sembla
una feina de titans, un David contra Goliat.
Ara bé, en molts
pobles del nostre país, on la pressió del vehicle privat no és tant exagerada i
els urbanistes han fet les mateixes voreres de metre i mig, les solucions cauen
pel seu propi pes sense tant de rebombori i disseny. Si passegem amb ulls
atents pels nostres pobles, veurem com l’antiga tradició de treure la cadira al
carrer al capvespre per a xerrar a la fresca, no tant sols no s’ha perdut, sinó
que molts bars l’estan aplicant amb més o menys gràcia estètica.
Des de la
delimitació de l’espai a partir de tres tanques metàl·liques a l’estructura
coberta. Les idees són variades i tot depèn del pressupost de cada bar i de la
gràcia del propietari. Sigui com sigui, el fet és que la terrassa no cap a la
vorera i aleshores, el propietari del bar ha decidit col·locar-la allà on
estacionen els cotxes. Suposo que ho ha fet amb el vist-i-plau municipal, però el
que és segur es que ho ha fet sense rebombori ni queixes veïnals, amb tota la
naturalitat del món. De fet, si expliquéssim a aquests propietaris que estan
fent una cosa que a les grans ciutats del món es considera revolucionaria, no
s’ho creurien.
Crec que si
apliquéssim aquesta política a les grans ciutats ens enduríem una bona sorpresa,
doncs estic convençut que les queixes serien mínimes i podríem visualitzar com
la gent prefereix espais de trobada (encara que en aquest cas siguin d’ús
privat pels bars) que espais per a estacionar els cotxes. El que passa a les
grans ciutats és que el cotxe viu sobreprotegit i al polític, tot el que sigui
tocar-lo li produeix urticària. A vegades, les ciutats haurien d’aprendre dels
pobles!Parklet bàsic a l'avinguda Ramón i Cajal d'Alberic. Unes tanques són sufucient. |
Parklet una mica més elaborat. Gespa artificial i celosia. Av. Ramón i Cajal d'Alberic
Parklet estil "Chill out" a la Glorieta d'Alberic |
Parklet amb tanca verda, gespa artificial i parasol. Glorieta d'Alberic |
Parklet cobert amb esructura metàl·lica. Av. Ramón i Cajal d'Alberic |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada