Últimament hem sentit a dir que les obres i la implantació de l’anell ciclista de València, que permetrà circumval·lar de forma còmoda i segura el
centre històric de València, estan provocant col·lapses de trànsit. Amb
aquestes línies tant sols pretenc demostrar que la nova (i necessària)
infraestructura ciclista no és la responsable de les puntuals retencions que es
puguin registrar.
Vehicles estacionats en doble fila. Font: Street View |
Em centraré en el tram de Guillem de Castro, que és el que més conec. Diàriament
circulen per aquesta avinguda 21.000 vehicles (Octubre 2016). Si estimem que
durant l’hora punta circulen el 8% del total, tenim que durant aquest període
de màxima demanda circulen aproximadament 1.700 vehicles (una mica menys). Aquests
vehicles eren absorbits sense cap mena de problema pels tres carrils que
existien abans de la implantació de l’anell ciclista. De fet, Guillem de Castro
estava tant sobredimsionat a favor del vehicle privat motoritzat que es
permetia, sense cap mena d’afecció al trànsit, la doble fila. Es a dir, que a
la pràctica, Guillem de Castro funcionava amb dos carrils de circulació (que
seguien absorbint perfectament les puntes de 1.700 cotxes) perquè el tercer, el
de l’esquerra, era ocupat per cotxes que, infringint l’ordenança de circulació, estacionaven en doble fila. Amb aquesta pràctica il·legal la
capacitat real de Guillem de castro era la que ofertaven els dos carrils de
circulació.
L'anell ciclista abans d'entrar en funcionament |
Què ha passat amb la construcció de l’anell ciclista? Aquesta nova
infraestructura ha modificat la secció de Guillem de Castro, mantenint l’estacionament
en cordó però reduint el número de carrils a 2. Aquesta nova secció, com hem
vist abans, té capacitat suficient per absorbir les puntes de 1.700 vehicles.
Ara bé, el que aquesta secció posa de manifest és que si els vehicles privats
motoritzats segueixen estacionant en doble fila, la capacitat real de Guillem
de Castro passa a ser de 1 carril de circulació i en aquest cas, si que la
capacitat de la via ja no és suficient.
Així doncs, no és l’anell ciclista qui ha provocat problemes de capacitat.
Els dos carrils de circulació són més que suficients per absorbir les puntes de
trànsit. Els problemes de capacitat (si es que s’han donat realment) venen
provocats per la doble fila, que abans i degut al sobredimsionament de la via
no tenien impacte en el trànsit, però ara poden provocar alguna retenció. Així
doncs senyors conductors, si volen circular còmodament amb cotxe no li donen la
culpa a les bicicletes. Donin-la als seus companys que, incomplint l’ordenança
de circulació, estacionen en doble fila.
I si volen una solució, és ben senzilla. Demanin a la Regidoria de
mobilitat que elimini l’estacionament en cordó i prohibeixi l’estacionament en
tota l’avinguda Guillem de Castro. Veuran com els problemes de congestió
desapareixen. I si no comparin: Al carrer Colón, amb les mateixes intensitats
de trànsit i sense possibilitat d’estacionar en cordó, no es registraran
problemes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada