A finals del mes de maig vaig estar vuit dies a Copenhague fent una
masterclass sobre planificació ciclista amb la Cyclist Embassy of Denmark (CED).
A més a més de poder conèixer de primera mà com es planifica la mobilitat
ciclista a Dinamarca, vaig conèixer un grup de gent interessant d’arreu del món
i vaig descobrir, pedalejant, la capital danesa.
Al acabar el curs, l’equip de la CED ens preguntava si podíem exportar el
model danès a les nostres ciutats. Jo vaig dir que algunes coses si, però no el
model. València mai podrà ser Copenhague perquè València és una altre cosa, ni
millor ni pitjor, és un altre tipus de ciutat. L’estructura urbana, per
començar, és completament diferent. Els 800.000 valencians que vivim al cap i
casal estem embotits dins d’un diàmetre de poc més de 6 quilòmetres. València
és una ciutat densa, compacta, típicament mediterrània. Copenhague, en canvi,
amb una població una mica major que a la nostra, ens dobla en superfície. No és
una ciutat tant densa ni compacta, el que obliga a fer desplaçaments quotidians
més llargs. Són dos models de ciutats diferents i per tant, amb unes pautes de
mobilitat diferents. València, degut a la seva compacitat, els desplaçaments
quotidians interns a la ciutat són realment curts i per tant, el vianant, és el
principal protagonista de la mobilitat a la nostra ciutat (el 48% dels
desplaçaments interns es fan a peu). En canvi a Copenhague, al ser les
distàncies quotidianes més llargues, l’anar a peu no és tant competitiu (17%
dels desplaçaments). Però aquí entra en joc la gran planificació urbana i
ciclista que han fet. Copenhague ha pensat la ciutat per fer-la pedalejant (30%
dels desplaçaments en bici). Totes les grans avingudes disposen de carrils bici
amples (tots unidireccionals) i han planificat molt bé el disseny de les
interseccions per minimitzar els accidents. A més a més, des de ben petits,
tots els danesos fan classes de conducció ciclista a l’escola, el que genera
una educació i un respecte del qual deuríem prendre nota (això si que hauria de
ser exportable).
Així doncs, dos models de ciutat amb diferents pautes de mobilitat lligades
a l’estructura urbana existent. Pretendre que el repartiment modal de la
bicicleta a València sigui com el de Copenhague és no entendre ni conèixer
València. El que hem de reivindicar és que la bicicleta i el caminar cada dia
sumin més, restant-li al vehicle privat. En aquest sentit, si comparem el repartiment
modal en modes no motoritzat de les dues ciutats, veurem com el resultat és
molt semblant, encara que València es lleugerament més sostenible que la
capital Danesa. València suma un 54% dels desplaçaments diaris en modes no
motoritzats, mentre que Copenhague suma un 47%. L’única diferència es que a València caminem i
a Copenhague pedalegen. Això també demostra que ells han sabut vendre molt bé
el seu model d’èxit i que nosaltres encara hem de posar en valor el nostre. El
que passa és que com el caminar s’ha fet sempre, el vianant costa de
valoritzar-lo. En aquest sentit, a València tenim encara marge per reivindicar
el paper del vianant i vendre la “marca” d’una València caminable. I la
bicicleta ha de ser el gran aliat del vianant, és part de la solució, no del
problema.
A València, la darrera legislatura i en matèria de mobilitat, ha estat
indiscutiblement la de la bicicleta. Portàvem un retràs de dècades i la millora
infraestructural ha anat lligada a un augment de l´ús de la bicicleta (tant
sols cal mirar les dades que periòdicament pública la regidoria de mobilitat).
Ara bé, l’increment modal ha estat, aproximadament, de dos punts percentuals.
S’ha passat d’un 4% a un 6% i tant de bo aviat puguem arribar a un 10%. I això
que pot semblar poc, és una barbaritat, i més en una ciutat mediterrània com la
nostra. La pregunta que cal fer-se ara és: D’on ve aquest increment? Del
vehicle privat? Del transport públic o de l’anar a peu? En el seu moment,
Valenbisi li va robar majoritàriament desplaçaments al transport públic i al
mode a peu. D’on venen els usuaris actuals dels patinets elèctrics?
Crec, sincerament, que l’àmbit d’actuació per poder canviar les pautes actuals
de mobilitat de manera significativa és el metropolità, on la bicicleta també
té un potencial encara per explotar, i que els danesos, a través de les “Cyclesuperhighways”, estan explorant. L’electrificació de les bicicletes ens
obre un panorama nou. Dels 3-5 quilòmetres clàssics que podia cobrir una
bicicleta convencional per a desplaçaments quotidians s’ha passat, amb les
bicicletes elèctriques, als 10 quilòmetres o més (30 minuts). Amb aquests 10
quilòmetres de radi, molts habitants dels municipis de l’Horta podrien accedir
a la ciutat de València si disposessin d’una infraestructura ciclista pensada
per a connectar municipis de forma ràpida i segura. Pel nord aquest radi de 10
quilòmetres arriba fins a Massamagrell o inclús Rafelbunyol, per l’oest fins
els municipis de Burjassot, Paterna, Torrent, Aldaia, Alaquàs... i fins i tot als
polígons industrials de Tàctica, Fuente del Jarro, o Mas del Jutge. Pel Sud, es
podria donar servei fins a Silla, Alcàsser o Picassent, englobant totes les
àrees industrials de la Pista de Silla. Desconec com s’està plantejant la Xarxad’Itineraris No Motoritzats (XINM) a l’Àrea de Metropolitana de València, però
seria una gran oportunitat perduda que aquests nous itineraris no es fessin amb
criteris clars de connectivitat i seguretat i pensant en la mobilitat
quotidiana i no només des del punt de vista de l’oci.
I evidentment aquesta millora infraestructural de la xarxa de carrils bici
metropolitans hauria d’anar lligada d’una política clara de gestió de
l’estacionament al cap i casal. València demana a crits una àrea de residents
per a tota la ciutat. Això, que ja fa anys que està implantat en totes les
grans ciutats Europees (i també a Madrid i Barcelona), és el que necessita
València i l’àrea metropolitana per canviar vertaderament les pautes de
mobilitat i reduir així l’ús del vehicle privat. Aleshores, el transport públic
metropolità i la bicicleta, creixeran de forma notable si construïm les
infraestructures adequadament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada