La setmana passada va tenir lloc a València el e-Mobility Expo and World Congress. Veient el llistat de patrocinadors i fixant-nos amb el nom de la fira, quedava clar que l’assumpte anava de mobilitat elèctrica i principalment de l’electrificació de l’automoció. Per si a algú li quedava algun dubte, a l’entrada de la fira hi havia l’estand de Ford amb un flamant SUV elèctric. Així que ja sabíem on anàvem.
A mi em sembla molt be que la potent industria automotriu es gasti
quantitats ingents de diners en fer fires i promocionar els nous vehicles
elèctrics. Ara bé, em fa bastant de mal quan tot aquest negoci el fan girar
entorn al concepte de mobilitat sostenible o nova mobilitat. Crec que estem a
unes alçades de la pel·lícula on aquestes coses no haurien de passar. Que
l’administració autonòmica intenti industrialitzar el País Valencià em sembla
suficientment potent com per a que, a més a més, ens ho venguin com que ens
convertirem en el territori europeu capital de la mobilitat sostenible. La
mobilitat sostenible és més transport públic, més qualitat de vida i menys
dependre del vehicle privat. Recordem que el 75% dels desplaçaments interurbans
que es realitzen a l’àrea metropolitana de València es fan amb cotxe. I el
problema no és tant sols que siguin de combustió, sinó el model metropolità de
mobilitat que perpetua i que necessitem canviar. Si tots aquests desplaçaments
els passem a fer amb vehicles elèctrics no ens haurem mogut de la casella de
sortida.
Així que no ens confonguem. Una cosa es la mobilitat sostenible i una altra
molt diferent la indústria automotriu. I el vehicle elèctric és important, però
cal ubicar-lo en el context que li correspon. I aquest no ha de ser al
capdamunt de les prioritats. Recordem que per millorar la mobilitat urbana hi
ha tres àmbits d’actuació claus: La reducció de la mobilitat, la millora del
repartiment modal i la millora de l’eficiència energètica dels sistemes de
mobilitat. Hi ha desenes d’actuacions a fer molt més prioritàries que potenciar
la venda de vehicles elèctrics. Sobre això podríem escriure durant hores.
Però a aquestes fires és interessant anar perquè, a més a més de fer una mica de networking, entre bambalines sempre hi trobes coses interessants, com la presentació que ens va fer en Manel Villalante de l’aplicació “Doco”, el Mobility as a Service de Renfe o les mini exposicions que van fer algunes startups del ram. Entre aquestes, alguna interessant com Aldora Tech, que proposa un servei de drons d’última milla en el camp del Healthcare & Emergency Response, o Ecomagnet, que fabrica pols d’iman a partir d’imans que s’han tirat a les escombraries. Després, moltes startups de l’àmbit de la last mille que basen el seu model de negoci en la substitució de persones per vehicles autònoms. Aquestes, a part de l’estalvi que això suposa (25% max. diuen ells mateixos) no veig com milloren l’experiència de compra ni com milloren la gestió de l’espai públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada