Després d’estar-me ahir a la nit tres hores a l’estació de Sants de Barcelona esperant a que l’Euromed de les 20.30 sortís cap a València, m’he decidit a posar per escrit el que considero una molt mala planificació i pitjor gestió del ferrocarril a l’estat espanyol.
Intentaré amb pocs números explicar quines són les prioritats de RENFE i quines les necessitats dels usuaris, per demostrar que la gestió que s’està fent no va encaminada a cobrir les necessitats reals dels usuaris.
Amb dades del 2004, els trens de Rodalies de l’estat espanyol transportaven al cap de l’any un total de 440 milions de passatgers, els trens Regionals 26 milions, els trens de llarg recorregut (Grandes Línias RENFE) 12,5 milions i l’Alta Velocitat 6,2 Milions.
El 90% dels viatgers que utilitzen la RENFE són usuaris de Rodalies. Amb els pressupostos del 2006 a la mà, veiem com Rodalies s’endú 251 milions d’euros mentre que l’Alta Velocitat se’n endú 470. Per què aquesta distribució dels pressupostos tant desigual?
Des del Govern central s’està potenciant la construcció de l’Alta Velocitat, un tren que aquí, està concebut com un tren interprovincial. Tindrem uns trens d’Alta Velocitat que tindran parada a totes les capitals de província i que per tant tindran una velocitat mitjana baixa. Per aconseguir unir les capitals de província amb condicions ja tenim els Euromed o els Altaria, amb rendiments més que satisfactoris i amb un cost d’implantació molt menor (aprofiten les vies convencionals).
En canvi el Govern destina unes quantitats escandaloses de milions d’euros en construir un AVE que serà un tren interprovincial, quan hauria de ser un tren que connectes les principals capitals de les regions europees.
Així que tenim una planificació de l’AVE cara, mal plantejada i que provoca que la major part del pressupost ferroviari espanyol es destini a una infraestructura que no ens serà útil a la gran majoria. Conseqüència d’aquesta planificació es que Rodalies RENFE, utilitzat pel 90% dels usuaris RENFE, es queda amb un pressupost menor que el destinat a l’Alta Velocitat. Això provoca retards, avaries, no es modernitzen els trens...
Els pressupostos per a l’any 2007 intenten esmenar una mica aquesta problemàtica, però encara la partida per a l’Alta Velocitat es major que la destinada a Rodalies (547 milions d’euros per a l’AVE i 457 per al Rodalies).
Encara ens preguntem per què els Rodalies no funcionen? I de rebot els trens que usen la mateixa via, Talgos, Arcos, Euromed?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada