dimarts, 12 de maig del 2015

Programes electorals de mobilitat per a la ciutat de València. Eleccions 2015

La setmana passada es va celebrar a la UIMP el debat “polítiques de ciutat, mobilitat i bicicleta” que servia per donar inici a la campanya electoral per als comicis municipals del proper 24 de maig. Estaven convidats els responsables de mobilitat de cada un dels 7 partits polítics que, segons les enquestes, entraran a l’ajuntament. El debat va ser prou descafeïnat, principalment perquè no es va mesurar correctament el temps necessari per a que els 7 polítics exposessin amb claredat els seus programes i quedés temps suficient per a generar un debat interessant amb el públic. El temps restant per al debat va ser gairebé nul.
Ara bé, alguns missatges van quedar ben clars. En línies generals tothom està d’acord en les estratègies a seguir però discrepen frontalment en les formes i els terminis. Mentre uns aposten per canvis ràpids, significatius i simbòlics, els altres demanen canvis moderats sense alterar el “status Quo” dominant. Es a dir, que saben on hem d’anar però no tenen cap presa en arribar-hi.
Els que volen un canvi significatiu de model són Compromís, EUPV, PSPV i València en Comú, mentre que els que demanen un canvi moderat i tranquil son Ciutadans i el PP. UPyD no sap a que juga i el seu paper en el debat va fregar el ridícul.
Aquesta nit he fet una llegida de la part de mobilitat dels programes electorals. El Partit Popular i Ciutadans, cinc dies després d’haver iniciat la campanya, no tenen penjat a la web el programa específic per a la ciutat de València (o no l’he trobat, el que vol dir que el tenen molt amagat). Aquí van les meves reflexions a cada un dels programes:

València en Comú: El programa de Mobilitat de València en Comú està poc treballat i cau massa sovint en llocs comuns. Es percep bona voluntat però també una manca important d’experiència. Alarmant és la proposta de construir noves línies de metro a la ciutat després del fracàs absolut i sonat de la T2 o la de municipalitzar el sistema de Valenbisi. Programa València en Comú

PSPV:  És una bona senyal que un dels punts del programa del PSPV porti per títol “model de ciutat” i que dins d’aquest apartat hi hagin les propostes d’ordenació del territori i mobilitat. Després, el desenvolupament de les propostes és correcte però no brillant. És el mínim que s’hauria d’esperar de tot govern municipal per a obtenir un aprovat. Les propostes estan dividides en 6 grups (vianants, ciclistes, transport públic, transport privat, distribució urbana i seguretat vial), sent les més desenvolupades les que fan referència al vianant. Programa PSPV.

Compromís per València: M’agrada que el programa de mobilitat comenci identificant eixos referencials i línies inspiradores de l’acció de govern. És una manera original de fer una diagnosi de la situació de partida i sobretot, de marcar molt clarament l’estratègia que es seguirà des de l’Ajuntament. Els 10 eixos referencials són: València ciutat amable, Compliment de la legislació actualment ignorada, València ciutat 30, Trànsit reduït, Cultura del transport públic, València ciutat del vianant, Ciutat de la bici, Comerç i economia de proximitat, Ús racional de l’automòbil i Mobilitat participativa. Després d’explicar les línies inspiradores de cada eix, el programa de compromís descriu les propostes d’actuació que li corresponen a cada eix. És un programa treballat, ben desenvolupat, amb un bon assessorament i on es sedimenta el treball d’oposició d’aquests darrers quatre anys. Programa Coalició Compromís

EUPV: Les propostes de mobilitat no tenen un punt individualitzat dins del programa d’EUPV. Es podria entendre, per tant, que La mobilitat no és una qüestió cabdal per a EUPV. Ara bé,  llegint el programa un se n’adona que la mobilitat és entesa com un tema transversal, doncs apareix en punts del programa tant diferents com “Cap a una ciutat de proximitat i pluricèntrica” o “València diversa amb les persones majors”. Sigui com sigui, el programa respira poca mobilitat, el que fa pensar que el tema de la mobilitat no està molt treballat dins d’EUPV. Programa EUPV


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada