La setmana passada
es va celebrar a la UIMP el debat “polítiques
de ciutat, mobilitat i bicicleta” que servia per donar inici a la campanya
electoral per als comicis municipals del proper 24 de maig. Estaven convidats
els responsables de mobilitat de cada un dels 7 partits polítics que, segons
les enquestes, entraran a l’ajuntament. El debat va ser prou descafeïnat,
principalment perquè no es va mesurar correctament el temps necessari per a que
els 7 polítics exposessin amb claredat els seus programes i quedés temps
suficient per a generar un debat interessant amb el públic. El temps restant
per al debat va ser gairebé nul.
Ara bé, alguns missatges van quedar ben clars. En línies generals tothom està d’acord en
les estratègies a seguir però discrepen frontalment en les formes i els
terminis. Mentre uns aposten per canvis ràpids, significatius i simbòlics, els
altres demanen canvis moderats sense alterar el “status Quo” dominant. Es a
dir, que saben on hem d’anar però no tenen cap presa en arribar-hi.
Els que volen un
canvi significatiu de model són Compromís, EUPV, PSPV i València en Comú,
mentre que els que demanen un canvi moderat i tranquil son Ciutadans i el PP.
UPyD no sap a que juga i el seu paper en el debat va fregar el ridícul.
Aquesta nit he fet
una llegida de la part de mobilitat dels programes electorals. El Partit
Popular i Ciutadans, cinc dies després d’haver iniciat la campanya, no tenen
penjat a la web el programa específic per a la ciutat de València (o no l’he
trobat, el que vol dir que el tenen molt amagat). Aquí van les meves reflexions
a cada un dels programes:
València en Comú: El programa de
Mobilitat de València en Comú està poc treballat i cau massa sovint en llocs
comuns. Es percep bona voluntat però també una manca important d’experiència.
Alarmant és la proposta de construir noves línies de metro a la ciutat després
del fracàs absolut i sonat de la T2 o la de municipalitzar el sistema de
Valenbisi. Programa València en Comú
PSPV: És una bona senyal que un dels punts del programa del PSPV porti per
títol “model de ciutat” i que dins d’aquest apartat hi hagin les propostes
d’ordenació del territori i mobilitat. Després, el desenvolupament de les
propostes és correcte però no brillant. És el mínim que s’hauria d’esperar de
tot govern municipal per a obtenir un aprovat. Les propostes estan dividides en
6 grups (vianants, ciclistes, transport públic, transport privat, distribució
urbana i seguretat vial), sent les més desenvolupades les que fan referència al
vianant. Programa PSPV.
Compromís per València: M’agrada
que el programa de mobilitat comenci identificant eixos referencials i línies
inspiradores de l’acció de govern. És una manera original de fer una diagnosi
de la situació de partida i sobretot, de marcar molt clarament l’estratègia que
es seguirà des de l’Ajuntament. Els 10 eixos referencials són: València ciutat
amable, Compliment de la legislació actualment ignorada, València ciutat 30,
Trànsit reduït, Cultura del transport públic, València ciutat del vianant,
Ciutat de la bici, Comerç i economia de proximitat, Ús racional de l’automòbil
i Mobilitat participativa. Després d’explicar les línies inspiradores de cada
eix, el programa de compromís descriu les propostes d’actuació que li
corresponen a cada eix. És un programa treballat, ben desenvolupat, amb un bon
assessorament i on es sedimenta el treball d’oposició d’aquests darrers quatre
anys. Programa Coalició Compromís
EUPV: Les propostes de mobilitat no tenen un punt individualitzat dins del
programa d’EUPV. Es podria entendre, per tant, que La mobilitat no és una qüestió
cabdal per a EUPV. Ara bé, llegint el
programa un se n’adona que la mobilitat és entesa com un tema transversal,
doncs apareix en punts del programa tant diferents com “Cap a una ciutat de
proximitat i pluricèntrica” o “València diversa amb les persones majors”. Sigui
com sigui, el programa respira poca mobilitat, el que fa pensar que el tema de
la mobilitat no està molt treballat dins d’EUPV. Programa EUPV
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada