Centre Cultural i Esportiu de la Petxina. Font: Fundació Esportiva Municipal |
L’abril passat vaig tindre un parell de trobades tenses amb una persona de
seguretat del Centre Cultural i Esportiu de la Petxina perquè no em deixava
entrar a buscar al meu fill, amb la bicicleta plegada, al Saló de la residència
de la Fundació Esportiva Municipal, en un primer pis. Normalment, quan
arribava, plegava la bicicleta (una Brompton que plegada fa 58,5 cm. d’alt,
56,5 cm. de llarg i 27 cm d’ample) i la pujava fins al primer pis, on esperava uns
minuts l’eixida del meu fill. Després, baixàvem de nou, desplegava la bici i
marxàvem a peu fins al carrer.
El passat 15 d’abril, per primera vegada, el personal de seguretat em va
dir que no podia entrar la bicicleta a l’edifici, ni que fos plegada. Em va dir
que estava prohibida l’entrada de bicicletes i patinets. Li vaig demanar que em
diguera en quin document estava aquesta norma i no va saber donar-me resposta.
Em va dir que podia anar a les oficines de la Petxina de vuit a tres i
demanar-ho. Aleshores li vaig demanar un full de reclamació per poder expressar
la meua disconformitat i em va dir que no en tenia i que, novament, podia
passar per les oficines en horari de matí.
Dos dies després vaig tornar a la Petxina i, com feia habitualment, vaig
pujar la bicicleta plegada al primer pis. Al baixar, la persona de seguretat em
va repetir que no podia pujar la bici. Em va dir que havia fet la consulta i
que, efectivament, no podia pujar la bicicleta ni que fos plegada. De nou, li
vaig demanar en quin document estava aquesta norma i no em va saber donar
resposta. Jo, per la meva part, havia mirat la web de la Fundació Esportiva
Municipal i m’havia descarregat el Reglament d’ús on no es diu, en cap moment,
que no es puguen entrar bicicletes i patinets als edificis de la Petxina i així
li ho vaig dir a la senyora de seguretat.
És arbitrari i genera una indefensió absoluta el fet de que et prohibeixin
accedir amb una bicicleta plegada a una sala on ho fas habitualment i que ni la
persona de seguretat ni a la web es puga trobar la norma que ho impedeix. És
una decisió que, a més a més d’arbitrària, no està basada en cap fonament
tècnic raonable.
Després de tot això vaig entrar per registre una queixa on, bàsicament,
sol·licitava que se’m digués (i facilités) en quin reglament de la Petxina (o
municipal) s’especificava la prohibició d’accedir amb una bicicleta plegada o
patinet als edificis i en el cas de que aquest existís, sol·licitava que els
aparcabicis actuals s’adequaren als recomanats en tots els manuals de disseny. Jo
no tindria cap inconvenient en deixar la bicicleta uns minuts a fora de
l’edifici si els aparcabicis existents estigueren en bones condicions i foren
els recomanats en totes les guies d’aparcament de bicicletes. L’aparcament
actual existent està en molt mal estat de conservació i és del tipus de roda,
quan el que es recomana és el de tipus U-Invertida.
Tipologia i estat actual de conservació de l'aparcabicis
Fa uns dies vaig rebre la resposta a la meva entrada per registre i és una
clara mostra de com, des de l’Ajuntament de València, és fa el possible per
posar pals a la promoció dels modes de transport més sostenibles. I més encara
tenint en compte que estem parlat d’un equipament públic i esportiu!
L’escrit de resposta, redactat per l’OMD Fundació Esportiva Municipal,
comença dient que “no existeix actualment una norma que prohibeixi
específicament l’accés amb bicicleta a qualsevol tipus d’edifici municipal”
tot i que continua argumentant que si es remeten a una sèrie de textos legals
on es parla de l’estacionament de bicicletes “es justifica que no resulta
obligatori el permetre l’accés a l’interior de l’edifici amb bicicletes i VMP”.
Algun jurista a la sala per interpretar això?
A quins documents legals fan referència? I aquí comença la part divertida
del text, perquè copien els textos relatius a l’estacionament de bicicletes
presents a la Llei de Mobilitat de la Comunitat Valenciana (llei 6/2011), a la
Guia Verda, a la LOTUP (DL 1/2021) i a l’Ordenança de Mobilitat municipal,
sense valorar si la mateixa Petxina compleix amb la normativa que indiquen.
Valorem-ho:
De la Llei de mobilitat Llei de mobilitat de la CV fan referència a:
Apartat 7 de l’article 8. Els sòls per a edificis industrials, terciaris i
d'equipaments de nova construcció que no estiguin urbanitzats a l'entrada en
vigor d'aquesta Llei destinaran el 10 % de la superfície reservada d'aparcament
públic i privat establerta a la llei de ordenació del territori, urbanisme i
paisatge a estacionament segur de bicicletes. Aquestes places se situaran
properes als principals accessos dels immobles, al nivell de la via pública o
planta baixa dels edificis. Aquest
article no aplica a la Petxina perquè el complex Esportiu i cultural es va
inaugurar el 2003, abans que s’aprovés la llei de mobilitat, que és de l’any
2011.
Apartat 8 de l’article 8. Els equipaments existents, com a centres escolars
i universitaris, centres hospitalaris, esportius, culturals, comercials i de
lleure i altres punts generadors de demandes importants de mobilitat adoptaran
les mesures necessàries per impulsar l'ús de la bicicleta, tant mitjançant el
desenvolupament d'accessos i estacionaments adequats, com mitjançant accions
internes formatives i difusores que resultin convenients. Aquest aplica i queda clar que a la Petxina no s’està complint. No s’estan
adoptant les mesures necessàries per impulsar l’ús de la bicicleta perquè els
estacionament no son els adequats (no son els que recomanen les diferents
guies) i no s’estan fent accions formatives ni difusores per potenciar l’ús de
la bici. De fet, l’aparcbicis està amagat i només el trobés després de buscar
una bona estona. No està senyalitzat enlloc.
Apartat 9 de l’article 8. Els
edificis existents destinats a serveis públics es dotaran de suficients estacionaments
per a bicicletes, llevat que resulti impossible donada la configuració o ubicació
de l'edifici on se situïn, d'acord amb allò que reglamentàriament s’estableixi.
En aquest cas, i llevat de que patrimoni o cultura impedeixi posar
aparcabicis en un edifici històric (cosa que dubto perquè hi ha instal·lats
carregadors elèctrics per a vehicles municipals) tampoc es compleix a la Petxina,
on només hi ha una oferta de 15 aparcabicis de roda.
La Guia Verda és un document amb una clara vocació pràctica de
suport als òrgans de contractació i de gestió dels contractes del sector públic
de la Generalitat Valenciana, amb la finalitat que s'hi incorporen criteris
mediambientals. La fitxa A-10 a la que fa referència l’escrit de resposta de la
Fundació Esportiva municipal porta per títol espais per estacionar bicicletes i
VMP i té per objectiu fomentar l'ús de les bicicletes i els VMP en els edificis
de nova construcció i els edificis existents. Per fer-ho, el mateix escrit de
resposta remarca que els equipaments hauran de disposar, almenys, d’una
plaça per cada 10 d'usuaris o fracció. Així mateix, s'haurà de preveure espai
per a la seua possible ampliació en almenys un 25%. A la Petxina hi ha,
actualment, 15 places per aparcar bicicletes, un número clarament inferior al
recomanat en la Guia, i per tant, un altre punt que s’està incomplint. La fitxa
que esmenten també acaba descrivint com ha de ser l’estacionament de bicicletes:
Les places, de dimensions mínimes iguals a 0,70 m d'amplària per 2,00 m de
profunditat, hauran de situar-se sobre el sòl i disposar de suports per a
l'amarrament segur i efectiu, preferentment del tipus en «U» invertida. Com
ja he esmentat, els aparcaments existents no compleixen amb aquests estàndards
al ser de tipus roda.
De la LOTUP fan referència a l’Annex IV, que parla dels estàndards
urbanístics. Concretament esmenten l’apartat 4.4, el 5.3 i el 5.4, els quals
defineixen les necessitats d’estacionament de vehicles privats (cotxes) segons
l’ús siga residencial, terciari o industrial. No entenc per què posen aquests
articles aquí quan fan referència, clarament, a estàndards d’estacionament de
vehicles privats motoritzats. Estem parlant de bicicletes, no de cotxes!
Finalment, el text de contestació acaba copiant dos articles de l’Ordenança de mobilitat de València. Per un costat l’Article 36. Estacionament de
bicicletes, que diu que “Les bicicletes s'han d’estacionar preferentment en
els espais específicament condicionats per a eixa finalitat, dotats de
dispositiu aparcabicis. Si no hi ha aparcaments lliures en un radi de 50 m: a)
Les bicicletes podran ser amarrades o estacionades al costat d'elements del
mobiliari urbà durant un termini que en cap cas podrà superar les 72 hores en
el mateix lloc, i sempre que amb això no es realitze cap mal a l'element, no es
veja alterada la seua funció, ni s'entorpisca el trànsit per als vianants ni la
circulació de vehicles. En cap cas es podran subjectar les bicicletes als
arbres” i “l’Article 46 Estacionament i retirada de VMP”. No acabe
d’entendre si posant aquests article m’estan dient que si no m’agrada
l’aparcament de bicis actual puc aparcar al mobiliari urbà que trobe a la
Petxina. De veritat, no entenc la relació entre aquests articles i el meu
escrit de queixa.
Després d’aquest despropòsit de copy&paste d’articles normatius la
majoria dels quals, o no compleix la pròpia Petxina o no venen al cas, conclouen
el que ja he esmentat a l’inici, que “es justifica que no resulta obligatori
el permetre l’accés a l’interior de l’edifici amb bicicletes i VMP”. A més
a més, tot i que hem vist que la dotació d’aparcabicis existent a la Petxina és
inferior a la que demana la llei, s’atreveixen a dir que l’edifici disposa de
places d’aparcament i que, tot i que seria recomanable que aquestes fossin
U-Invertides, els de tipus roda son viables.
En qualsevol cas, tots aquests articles que presenten parlen dels
requeriments mínims d’estacionament de bicicletes (que no compleixen) i no de
si es pot entrar o no en bicicleta a un edifici públic. De fet, es basen en uns
mínims legals d’estacionaments de bicicleta que no compleixen per justificar que
no tenen l’obligació de deixar-me entrar amb la bicicleta plegada dins dels
edificis de la Petxina.
Es a dir, reconeixes que no hi ha normativa que prohibeixi l’accés amb
bicicletes plegades a l’edifici, fas referència a una normativa que parla de
mínims d’estacionament de bicicletes en equipaments públics que no compleixes
i, finalment, em dius que no resulta obligatori el permetre l’accés a
l’interior de l’edifici amb bicicletes perquè ja hi ha suficient estacionament
a fora. Impressionant!
Em vaig a pensar aquests dies si els contesto educadament, però crec que
entraríem en un bucle de registre – resposta sense fi. I això és el més
preocupant, la poca predisposició de l’administració pública en promoure i
facilitar l’accés i l’estacionament de patinets i bicicletes en condicions
dignes als equipaments públics. Avui parle de la Petxina, però passa també als hospitals
públics (heu provat d’aparcar la bici al Pesset per exemple?), als centres de
Salut... Seria ben fàcil transformar la Petxina, un centre esportiu i cultural
de primer ordre, en un referent en aparcament de bicis. Però sembla que és més
fàcil mirar cap a un altre lloc i seguir posant pals a les rodes.