Anell de Vianants |
Fa uns dies vaig
estar recorrent l’Anell de vianants que el col·lectiu “Colecamins” va proposar
per a la consulta ciutadana de inversions als barris. L’objectiu d’aquest anell
de vianants és connectar a través d’un itinerari de vianants segur, còmode i
accessible les escoles, parcs i places de Patraix i Tres Forques.
Recorrent aquests
3,5 Km vaig ser conscient de la feina ingent que té l’Ajuntament per fer més
amable els nostres barris. I no hem refereixo als solars que abunden pels
nostres barris (la València inacabada), sinó a petites actuacions per tornar a
la normalitat (i fins i tot a la legalitat) l’espai públic del vianant.
L’entorn de l’Escola
pública Rodríguez Fornos és un vertader desficaci des del punt de vista de la
mobilitat sostenible, doncs té un disseny urbà on es
sobredimensiona l’espai per al vehicle privat. Aquesta sobreoferta viària en espais perifèrics de
la ciutat (PAI Patraix) on el transport públic hi arriba poc i malament genera
que el cotxe sigui el rei. I és el rei en el sentit més pur de la paraula. Fa i
desfà com li ve en gust, amb total impunitat.
I aquí van alguns exemples
gràfics del que passa quan es sobredimensiona el viari, quan el vehicle privat
té impunitat i quan l’ajuntament ho legitima. Posem d’exemple el carrer de la
Vall d’Uixó que dona accés a les portes de l’escola i de l’Institut Rodríguez
Fornos. La secció està formada una avinguda amb mitjana i dos carrils de
circulació a cada costat. El vial que ve de Fontanars i que passa per davant de
l’escola sentit Av. Tres Creus té una secció de 11 metres aproximadament. El
disseny inicial va plantejar dos carrils de circulació (6,40 metres) i
estacionament en cordó en els dos costats (4 metres). Com el trànsit existent
en aquest carrer és baix, amb un sol carril de circulació és suficient. En
canvi, com la demanda d’estacionament és alta, el que han fet els veïns és
estacionar en bateria en el costat més proper a l’escola. D’aquesta manera els
vehicles ocupen els dos metres que tenien destinats per a l’estacionament en
cordo més tres metres del carril de circulació. D’aquesta manera la secció real
del carrer és de 5 metres de bateria, un carril de circulació de 3,5 – 4 metres i
un cordó d’estacionament de 2 metres. Aquesta pràctica és bastant habitual a València
i demostra el sobredimensionament del viàri fruit d’una llarga política urbana
molt favorable al vehicle privat.
Si la situació s’acabés
aquí podríem parlar d’autogestió veïnal de l’espai públic destinat al cotxe. Em
sobra espai per circular i me’n falta per estaciona doncs jo me’l reparteixo
segons les meves necessitats. Una bona política urbana planificaria aquesta redistribució
de l’espai públic donant els metres sobrants de viari a altres usos més
sostenibles, com podria ser l’ampliació de voreres davant de l’escola o
implantant un bon carril bici (no com l’actual que circula per la vorera davant
de l’escola). Doncs sabeu que va fer l’anterior govern en aquests casos? Senyalitzar
horitzontalment l’autogestió veïnal. Es a dir, que va pintar l’estacionament en
bateria i va passar de dos carrils de circulació a un. Aquesta “xapuça”, a més
a més de demostrar poca voluntat per planificar la mobilitat sostenible, va
deixar en inservibles les orelles dels passos de vianants, que s’havien
dissenyat per a estacionaments en cordó i ara es queden curtes per a un
estacionament en bateria. Aixó incrementa notablement la inseguretat del vianant i aixó és especialment greu en entorns escolars.
C/ Virgen de la Cabeza. Passar de cordó a bateria genera problemes de gestió (contenidors) i de visibilitat (les orelles actuals deixen de fer el seu paper) |
El més complicat de
tot es que revertir aquesta situació és políticament complexa, encara
que fàcil i econòmica des del punt de vista tècnic. Igual que la llotja ha
servit d’excusa per tancar la plaça del Mercat al trànsit, les escoles han de servir d’excusa per fer més ambles els nostres barris.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada