No és el mateix la creació d’una zona 30 que limitar a 30Km/h la velocitat
màxima per un carrer o avinguda.
Limitar la velocitat màxima de circulació a 30Km/h per un carrer o avinguda
és desitjable per motius de seguretat viària i contaminació acústica. En àmbits
urbans, la principal mesura per reduir els accidents és reduir els límits de
velocitat i passar dels normatius i genèrics 50Km/h als 30Km/h. En aquest
sentit la DGT estava treballant en un esborrany de modificació del Reglament General
de Circulació on s’estipulava que en àmbits urbans i en carrers d’un sol sentit
de circulació i un carril (o doble sentit amb un carril per sentit), la velocitat
màxima de circulació passaria de 50Km/h a 30. Aquesta proposta no es va arribar
a aprovar mai i per tant, en àmbits urbans i sempre i quan la senyalització no
indiqui el contrari, la velocitat màxima de circulació seguirà sent de 50Km/h,
sigui quina sigui la tipologia del carrer. Una barbaritat.
Així doncs si un ajuntament vol reduir la velocitat de circulació en un
carrer i baixar-la a 30Km/h tant sols ha de senyalitzar-ho correctament. El
codi de senyalització indica clarament quina és la senyalètica que s’ha
d’utilitzar. On comenci la limitació a 30 Km/h s’ha de posar la senyal R-301 i
on acabi la senyal R-501.
Senyalització necessària per limitar a 30Km/h una via urbana |
Una zona 30 es quelcom més complex i integrador. Les zones 30 comencen a
aparèixer a les ciutats europees a finals dels anys 70, però no és fins als
anys 90 que s’estén el seu ús, sobretot per França. La velocitat dels cotxes
pels carrers, els alts índex d’accidentalitat, la contaminació ambiental i
acústica i la impossibilitat de gaudir de l’espai públic, obliguen a repensar
el barri. Cal fer del carrer un lloc segur i per aconseguir-ho, cal repensar el
paper del vehicle privat i reinventar la secció del carrer. La pacificació del
trànsit en un barri de la ciutat no ha de néixer com una cosa aïllada, sinó fruit
d’una reflexió profunda de model de ciutat. S’ha de crear i entendre com un projecte urbà, no només com una mesura
per reduir la velocitat del cotxes. Aquest model de ciutat que volem ens
definirà quins desplaçaments necessitem, com els hem de fer i com hem
d’urbanitzar la ciutat.
L’article R.110-2 del codi de carreteres francès, defineix la zona 30 com “una secció o un conjunt de seccions de
carrers d’una ciutat o poble que formen un conjunt homogeni, on la velocitat
està limitada a 30 quilòmetres hora i on les entrades i sortides estan
anunciades per una senyalització específica”. El RACC defineix les zones 30
com una àrea urbana delimitada amb portes d’entrada i senyalització específica,
on la velocitat màxima permesa és de 30 quilòmetres hora i on la vorera i la
calçada estan a diferent nivell per protegir millor al vianant. En Lluís Cerdà
i en Miquel Ortega, al llibre Gestió local de la mobilitat sostenible i segura
, també diferencien la calçada de la vorera quan defineixen les zones 30.
La DGT, amb les senyals verticals S-30 i S-31, defineix com senyalitzar les
portes d’entrada i eixida d’una zona 30. Pel que fa a la senyalització
horitzontal de les portes d’entrada i eixida de les Zones 30, cada municipi ha
fet una mica el que li ha semblat millor.
Senyalització vertical per a les portes d'entrada i sortida d'una Zona 30 |
La creació d’una zona 30 és un projecte urbà que implica senyalització però
sobretot un disseny urbà amable per al vianant i que limiti físicament la
possibilitat de circular a més de 30Km/h, mantenint la diferenciació entre
calçada de vorera. El barri de Russafa, amb el disseny urbà que té però
implantant unes clares portes d’entrada i sortida, podria ser una Zona 30 de
manual. La plaça de l’Ajuntament, el carrer Barques o el carrer de la Pau, amb
el disseny urbà existent, no poden ser mai una zona 30. Allà es pot limitar la
velocitat a 30 Km/h. però funcionalment, fins que no es modifiqui la secció
existent, no seran mai una zona 30.
Senyalització del Passeig Marítim de València Carrer limitat a 30Km/h o porta d'entrada a una Zona 30? |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada