Hong Kong ha sigut la primera ciutat vertaderament asiàtica que he
trepitjat. Baixar de l’avió i agafar l’Airport Express cap a Hong Kong Estation
ja és un viatge a un altre món. Gratacels que s’enfilen enlaire com formiguers
de l’inrevés i grues d’obres per tot arreu. Un skyline d’obres a la vora de la
mar mentre el tren circula en superfície abans d’enfonsar-se en el Victoria
Harbour per entrar a les entranyes de Kowloon. I això no és res. Sortir de sota
terra a l’estació de Central i trobar-se envoltat de gratacels és, per a un
mediterrani avesat a alçades mitges, tot un espectacle. Com s’orienta un en una
ciutat que no té punts de referència més enllà de la paret del davant? Per que
s’ha d’alçar tant el cap per veure el cel?
La millor manera per moure’s per Hong Kong és, sense cap mena de dubte, amb
transport públic. La xarxa de metro (MTR) és fantàstica i on hi arriba el metro ho
fan els simpàtics tramvies de dos pisos, de clara herència anglesa. La ciutat és
relativament petita. Tot passa entre la part nord de l’illa de Hong Kong i la
península de Kowloon, en una superfície inferior als 60 kilòmetres quadrats.
Per tant, en metro, en menys de 20 minuts et pots creuar la ciutat.
Ara bé un s’ha d’acostumar a moure’s per la ciutat. El primer dia vam
intentar caminar, com bons mediterranis, per les voreres. Buscàvem els accessos
de les estacions i no hi havia manera de creuar els carrers. Finalment ens vam
adonar que els vianants caminen per una xarxa de passarel·les construïdes en
alçada que connecten edificis i centres comercials. A Hong Kong un a
d’acostumar-se a abandonar la vorera i aixecar el cap a la recerca de la
passarel·la més propera. Un cop interioritzat aquest primer pas el següent és
saber sortir dels centres comercials, on un acaba perdut irremeiablement cada
vegada que surt del metro. La segona fase d’aprenentatge és doncs, aprendre a
llegir les indicacions de les estacions de metro per poder sortir al carrer i
no acabar deambulant pel centre comercial o en algun edifici d’oficines on
tampoc ens espera ningú. Al centre comercial “Elements”, de Kowloon Station,
vam haver de preguntar a informació com sortir cap al carrer.
Fins ara un TOD era per a mi un concepte teòric d’urbanisme lligat a la
planificació de la mobilitat. Doncs bé, a Hong Kong els Transport Oriented
Development són una realitat en cada una de les estacions de metro. Grans
edificacions, gratacels cada vegada més alts i moderns i grans centres
comercials construïts al voltant d’una estació de metro. Tot ben integrat i
connectat per tal de que el cotxe no sigui necessari ni tenir-lo. Els TOD
porten anys fent-los a Hong Kong, on han aconseguit que el 90% dels
desplaçaments diaris es facin en transport públic o a peu. I si el cotxe només
s’utilitza per fer el 10% dels desplaçaments diaris, per què els vianants han
de caminar per passarel·les? Per que hi ha tanta congestió? Doncs senzillament
perquè un 10% dels aproximadament 15 milions de desplaçaments que diàriament es
fan a Hong Kong són encara molts cotxes circulant per un territori tant petit.
Així que com les intensitat de trànsit són elevades en les 10 o 12 avingudes –
autopistes urbanes importants de Hong Kong, la solució ha sigut enviar els
vianants a un altre nivell i construir TOD’s per a fomentar, com a mínim, el
transport públic en els nous desenvolupaments.
Jo he vingut a Hong Kong perquè s’ha celebrat el congrés mundial de
vianants, el Walk 21. Al principi els europeus fèiem cares estranyes quan els
arquitectes de Hong Kong defensaven les bondats de les passarel·les. Després de
tres o quatre passejades, quan un les comença a entendre i a conèixer, s’ho
mira amb una altra cara, encara que amb certes reticències. Jo me’n vaig de
Hong Kong sense saber ben bé què pensar. Als mediterrànies ens agrada caminar
arran de terra i entrar a un centre comercial ha de ser una acte voluntari. A
mi, que per caminar de casa a la feina m’obliguin a passejar-me per un centre
comercial, que voleu que us digui, prefereixo un carrer amb bones voreres, amb
arbrat i botigues de barri. Però aquí, els asiàtics, estan encantats amb el seu
sistema de passarel·les connectades.
Per als que ens agrada caminar i buscar racons amb cert regust de passat, Hong
Kong encara ens guarda alguna sorpresa. Poques, però alguna hi ha. Passejar per
Lan Kwai Fong i Sheung Wan, al sud de les gegants torres de Central és encara
encisador. Perduren les botigues de barri, de verdures, de carn i de peix
(Sheung Wan Market), però també de roba, antiguitats i restaurants on els
clients fan cua per menjar-se ràpidament uns Dim Sum o uns fideus. També, enmig
de tant d’enrenou, es pot trobar un moment de pau al temple de Man Mo.
A Hong Kong mateix però cap a l’est, a Admiralty i a Causeaway Bay, és
recomanable perdre’s una estona pel Hong Kong Park i pel Victoria Park, per
després endinsar-se al mercat de Tai Yuen Street i desestresar-se al temple i
jardí de Tin Hau. Les actives i animades Johnston Rd i Hennessy Rd formen l’eix
que uneix Admiralty amb Causeaway Bay i que recorre el tramvia.
Després també és recomanable pujar al metro i travessar Kowloon fins a
l’estació de Wong Tai Sin per veure, olorar i passejar pel Temple de Sik Sik
Yuen Wong Tai Sin. Ofrenes d’encens, gent llançant els “Chim”, uns palets de
fusta a partir dels quals prediuen el futur, llegidors de mans... tot en un
espai ple de temples ben colorits i plens de fum. De tornada a l’illa de Hong
Kong, quan ja ha caigut el sol, es recomanable baixar del metro a Tsim Sha
Tsui, caminar per la comercial i activa Nathan Road cap al sud i arribar a la
terminal de Ferrys, on agafarem el Star ferry que ens creuarà Victoria Haurbour
cap a Central. Veure des del mar els gratacels de Central il·luminats és un bon
espectacle.
I del Hong Kong modern i per entendre com està urbanitzat aquest petit tros
de món, és interessant agafar el funicular cap a The Peak, un mirador
(òbviament amb centre comercial inclòs) situat a gairebé 500 metres d’alçada
des d’on gaudirem d’unes vistes de vertigen sobre Hong Kong.
Pasarel·les al voltant de l'estació de metro de Admiralty |
La frenètica i activa Nathan Rd. a Kowloon |
La ciutat a vista d'ocell: The Peak |
Temple de Sik Sik Yuen Wong Tai Sin, a New Kowloon |
Hong Kong de nit des de l'Star Ferry |
Mercat de Tai Yuen Street a Admiralty |
Passarel·les de vianants a Central |
Artesà a Sheung Wan |
Que xulo aquest viatge!
ResponElimina