El passat dimarts dia 26 de febrer el col·lectiu València per l’Aire va
organitzar la jornada “Què respiren els
polítics?”, amb l’objectiu de conèixer les propostes que els diferents
partits amb representació a l’Ajuntament de València tenen per millorar la
qualitat de l’aire de la ciutat. Van participar de la jornada Giuseppe Grezzi
de Compromís, María Ángeles Ramón del Partit Popular, María Oliver de València
en Comú, Maite Girau del PSPV i José Maria Bravo de Ciutadans.
La jornada estava estructurada a partir de dos blocs de preguntes que
prèviament havíem enviat als diferents partits polítics. El primer bloc
contenia 4 preguntes obertes, mentre que el segon bloc constava de 13 preguntes
tancades (accés a les preguntes). Es van fer dos torns de paraules de 5 minuts
per a cada representant polític. Posteriorment, la fila zero, integrada per
diferents col·lectius de la ciutat, va tancar la sessió exposant les seves
reivindicacions.
Si analitzem el quadre resum de les 13 preguntes tancades, hom podria
pensar que hi ha cert consens en matèria de qualitat de l’aire. Tret del PP que
està en contra de cinc propostes (Carrils VAO, proximitat als centres
educatius, protocol de contaminació més restrictiu, Ecotaxa i prohibició
d’estacionament gratuït en centres públics), de les quals el grup de Ciutadans
coincideix amb els populars en tres, la resta de la taula es veu verda. Ara bé,
després de la jornada crec que el consens només existeix per afirmar que la
ciutat té un problema amb la qualitat de l’aire. En el com actuar per
millorar-la, és on es troben les diferències. Inclús en propostes d’actuació
que sembla existir consens, com la de gestionar l’estacionament, hi ha certes
divergències en com implantar les propostes.
Científicament ja no hi ha dubte sobre l’existència del canvi climàtic i
del paper fonamental que juga en tot això el transport. Les emissions d’efecte
hivernacle produïdes pels vehicles són les principals causants de la mala
qualitat de l’aire i junt amb les partícules, les generadores dels principals
problemes de salut que patim degut a les elevades intensitats de trànsit
registrades als nostres barris. Crec que en això hi ha consens polític. Ara bé,
com trencar la dinàmica i aconseguir els objectius Europeus de disminució deles emissions? Recordeu que hem de reduir les emissions un 40% al 2030!
L’única manera de reduir emissions és reduint el trànsit. I no n’hi ha prou
en substituir la flota de vehicles dièsel o gasolina per vehicles elèctrics. Un
elèctric també emet (PM) i per tant, per millorar la qualitat de l’aire i la
salut de la ciutadania, l’únic camí passa per reduir el número de vehicles.
Sabem per tant, que hem de reduir el numero de vehicles, però el debat està en
com fer-ho de tal manera que la reducció d’emissions sigui real, que ens
permeti arribar als objectius de la UE per al 2030. Els casos d’èxit ens parlen
de la necessitat de gestionar l’estacionament (zona de residents en totes les
ciutats i prohibició de grans bosses d’estacionament lliure, com la de la UPV,
per exemple), de crear zones de baixes emissions (280 ciutats de la UE ja en
tenen) i de implantar peatges urbans. I per a poder fer això necessitem un
increment important del transport públic d’àmbit metropolità. I jo encara
afegiria una actuació més: la gobernança metropolitana, bàsica per estructurar
propostes que traspassen els límits municipals.
En la jornada “Què respiren els polítics?” tant sols el Grup de Compromís
va parlar obertament de reduir el trànsit. Tots van parlar de gestionar
l’estacionament encara que des d’òptiques molt diferents. Mentre Compromís
parlava de zones verdes per a residents, el PSPV encara parlava de construir
estacionaments en alçada per a quan ja no hi haguera cotxes es pogués canviar
l´ús d’aquests estacionaments. Ciutadans i PP parlaven de gestionar
l’estacionament però sempre buscant consens i el bé de tots, el que a la
pràctica vol dir tocar ben poca cosa o res.
Vaig tenir l’oportunitat de tancar la jornada i ho vaig fer amb una
anècdota i un desig. L’anècdota la vaig viure el divendres passat al festival
de carnestoltes, a l’escola dels meus fills. Mentre esperàvem al pati l’eixida
dels xiquets, una mare es va encendre una cigarreta. Crec que tant sols va
poder fer una calada. Ràpidament, dos o tres mares, se li van tirar al damunt
recordant-li que estava en un espai escolar i que allà no es podia fumar. Jo em
vaig alegrar pensant quant hem guanyat en matèria de tabaquisme, però per un
altre costat vaig pensar en quants anys haurien de passar encara per a que les
mateixes persones percebin que els 60.000 cotxes diaris que circulen per
l’entorn de l’escola ens estan matant igual que el tabac.
I de l’anècdota agredolça al desig. La setmana passada al congres SUM BIO
2019, l’alcalde de Bilbao Juan Mari Aburto, deia que els polítics moltes
vegades han de remar a contracorrent. Que cal fer-ho pel bé comú. I jo penso,
que hi ha per damunt de la salut pública? Per tant, demanem als polítics de la
ciutat de València valentia per millorar la qualitat de l’aire de la ciutat i
la salut dels valencians. València per l’aire estarem per ajudar a remar a
contracorrent!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada