Nimsdai Purja ha demostrat tres
coses impressionants amb el Project Possible 14/7, del qual Netflix n’ha fet el
documental: que té una fortalesa física i mental impressionat, que té un equip
amb una capacitat de gestió logística pròpia d’empreses com Amazon i la
tercera, i potser més important, que ha posat en valor la feina del sherpes i
del poble nepalí. A part d’això res més. I compte, que pujar els catorze cims
més alts del món en set mesos no és poca cosa ni està a l’abast de tothom, però
al meu entendre, no a aportat a l’alpinisme cap novetat rellevant. De fet, la
qüestió ha transcendit principalment pel factor velocitat, perquè ha completat
els catorze vuit mils més ràpid que ningú. Però, potser, el que el món necessita és
que comencem a relativitzar les preses.
Tot el mal que ha fet el culte a
la velocitat a les àrees urbanes ho estem traslladant al món de la muntanya,
que cada vegada més es veu envaïda per l’individualisme, el mercantilisme i les
preses. Els grans cims de l’Himàlaia ja no són espais d’exploracions, aventures
i incerteses. Són ara grans gimnasos on demostrar la velocitat i la força
individual. I compte, que ara estic generalitzant, però el focus mediàtic
sempre recau sobre els que fan proeses relacionades amb la velocitat. Aquest any
la Silvia Vidal ha estat guardonada amb una menció als Piolets d’or. Zero
presència als mitjans. El mateix Nimsdai Purja ha fet la primera ascensió hivernal
al K2 sense oxigen, al meu entendre una activitat molt més rellevant que el projecte
Possible 14/7, però segurament cap plataforma en faci un documental mediàtic. Només
les preses atrauen el capital!
L’Alex Honnold deia fa poc que
“l’escalada en solo integral és molt especial, però em resulta més important
compartir aventures amb els meu amics”. I aquest esperit crec que és el que
s’està perdent. Ho descriu perfectament Pablo Batalla a “La virtud en la montaña: Vindicación de un alpinisme lento, ilustrado y anticapitalista”. Lent
perquè ara tothom corre, ja ningú camina pel plaer de contemplar una vall, una
flor o un paisatge infinit. Ara és un repte només esportiu i el cronòmetre mana
per damunt de tot. Il·lustrat perquè al ser un repte esportiu, deixem de banda
tot el que implica viatjar, conèixer altres pobles o fins i tot cultures. La
velocitat és incompatible amb qualsevol tipus d’aprenentatge. I per últim,
anticapitalista, perquè la muntanya s’ha mercantilitzat. L’any 2004 l’Óscar
Cadiach, Manel de la Matta, Jordi Tosas, Jordi Corominas i Valentín Giró, quan
repeteixen per primera vegada la Magic Line del K2, al camp base hi posen una
bandera pirata. Ara, les activitats organitzades per centres excursionistes
s’han anat reduint en benefici de curses de muntanya patrocinades per begudes
energètiques. I repeteixo, estic generalitzant, però la tendència és clara.
Per sort, la muntanya ens remou alguna cosa interna i cadascú ha de buscar la manera de relacionar-se amb ella. Potser, el que hem de fer és acceptar que cert documentals mediàtics mai estaran alineats a la nostra manera d’entendre la muntanya.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina