A final de febrer la Conselleria d’Educció va publicar la convocatòria per a la sol·licitud de la jornada contínua als centres d’educació infantil i primària. Un procés que durarà tant sols un mes i mig. Hi ha arguments forts a favor i en contra, però el que no és de rebut és que, per a un debat tant cabdal, es deixi tant poc de temps. A corre cuita, les coses sempre ixen malament. I això és el que passarà en la majoria de centres.
La jornada continua pot ser una bona eina per aquelles famílies que puguin
recollir els seus fills a les 15:30, perquè després, les escoles romandran
obertes amb un servei de “guàrdia”, que per molta qualitat que se li vulgui
donar, no deixarà de ser un servei per mantindré els alumnes a l’escola per la
necessitat de conciliar amb els horaris laborals de molts pares i mares. Així
que moltes famílies pensen que, si igualment han de deixar als fills i filles
fins a les 17:00, quin benefici hi ha en canviar a un horari intensiu? Sembla
ser que no hi ha dades sobre el benefici educatiu que comporta un horari
intensiu. Crec, sincerament, que l’únic benefici és que pares i mares puguem
estar totes les vesprades amb els nostres fills. Potser el benefici té més a
veure amb l’educació emocional, amb passar més temps junts amb els nostres
fills.
Disposar de totes les vesprades amb els fills ens permetria organitzar
totes les activitats d’una manera més racional. Ara, els xiquetes ixen de
l’escola, fan alguna activitat i arriben a casa rebentats a les 19:00 hores amb
tots els deures per fer (el tema deures és un altre debat). Ara bé, quines
famílies poden acabar a les 15:00 per poder passar les vesprades amb els
xiquets? I aquí és, on crec, que hi ha el debat. I és un debat que transcendeix
completament l’àmbit educatiu. Per un costat, ara per ara, només podrien
recollir als fills a les 15:30 les persones que facin mitja jornada o les
aturades (si deixem de banda els avis o altres persones que ens puguin ajudar).
Si aquest horari es converteix amb la norma i no canviem també els horaris laborals,
les dones en seran les principals perjudicades, com sempre.
Així doncs, el debat de la jornada intensiva ha d’anar de la mà d’un debat
profund sobre els horaris laborals. Jo m’he passat anys arribant a casa a les
20:00. Gràcies a la pandèmia i a la flexibilitat horària que tinc, ara arribo a
les 18:00. Què passa amb la gent que treballa en comerç? Té alguna lògica que
les botigues tanquin a les 21:00 o fins i tot a les 22:00? Per un altre costat,
com podem lligar aquest debat amb la setmana laboral de 4 dies? (Quatre dies, treballar menys per viure en un món millor, de Joan Sanchis). Si les
escoles i la jornada intensiva poden ser la punta de llança per racionalitzar
els horaris de tothom i permetre que pares i mares puguem estar més temps amb
els nostres fills, benvingut sigui.
Un altre tema que em preocupa és la diferència que hi pot haver entre
escoles públiques i privades i concertades. Si aquest horari intensiu només
l’apliquen les escoles públiques, les privades i concertades presentaran
l’horari partit com un avantatge cap a les famílies. No podem entrar en un
sistema on les privades facin horari partit i les públiques intensiu. Això
acabarà perjudicant a la pública i el debat sobre la racionalització dels
horaris quedarà reduït al no res. Per un altre costat, correm el risc que a les
escoles públiques, l’horari de guàrdia de 15:30 a 17:00, s’acabi també
privatitzant. A nosaltres ja ens han ofert per aquest franja horària, activitats
gratuïtes i altres de pagament. No podem caure en el parany de què qui no
treballa o fa mitja jornada recull el xiquet a les 15:30 i que qui s’ho pot
pagar perquè treballa jornada completa, el deixa fins a les 17:00.
Com veieu és un debat complex que crec que transcendeix l’àmbit escolar. I
si les escoles han de fer de punta de llança per debatre sobre la necessitat d’una
racionalització dels horaris laborals, han de tenir, com a mínim, el
recolzament de la Conselleria, que crec que en aquest cas no només no l’han
tingut, sinó que com bé deia una bona amiga que està patint, com a mestra i
mare tot aquest procés, els han tirat als lleons. Algú creu que alguna escola
pot organitzar un debat seré amb les famílies en tant sols un mes i mig? L’escenari
que es dóna a les reunions és el d’equips de mestres sense arguments educatius
per defensar la jornada intensiva i pares i mares desinformats i a la defensiva.
Entre les famílies triomfa el pensament individual de “si jo estic fotut, tu
també” per sobre del pensament col·lectiu. En el meu cas concret, m’ha dolgut
veure com l’equip educatiu del centre no ha tingut recursos per poder defensar,
educativament, la jornada intensiva. Aquí, la Conselleria, estic convençut, que
hagués pogut fer molt més. Més recursos i més temps per debatre un tema cabdal
no només per als nostres fills, sinó per al progrés de la societat. Aquest any,
serà una oportunitat perduda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada