Ahir llegia un informe de ANFAC (Asociación Española de
Fabricantes de Automóviles y Camiones) on es deia, obertament, que la indústria
del vehicle elèctric està molt lluny d’aconseguir els objectius plantejats al
PNIEC (Plan Nacional Integrado de Energía y Clima 2021-2030). A Espanya, a
hores d’ara, només hi ha matriculats el 31,8% dels vehicles elèctrics que hi
hauria d’haver al 2022 segons les projeccions del PNIEC i tant sols el 7,1%
dels que hauríem de tindre al 2030 (els famosos 5 milions de vehicles
elèctrics). Pel que fa als punts de recàrrega, estem encara pitjor.
Aquests números em porten a pensar que, o be les
projeccions es van fer a la lleugera o be van estar forçades per una indústria
que necessitava seguir venent cotxes de totes totes. Sigui com sigui, sembla
clar i necessari que el MITECO ha de refer aquestes previsions i que les ha
d’ajustar en base a uns principis que tinguin en compte els escenaris actuals
de crisi energètica i de transició ecològica i que estiguin emmarcats en les
directrius actuals de mobilitat urbana.
La indústria automobilística va vendre a Europa, l’any
2021, pràcticament 10 milions de vehicles. Un dels pitjors anys de la indústria,
per baix inclús dels números registrats durant l’any pandèmic. Diuen que
l’escassetat dels semiconductors va ser el motiu d’aquest “annus horribilis”.
Sempre hi hauran excuses, però jo crec que és una indústria que ens vol seguir
venent un producte que ja no és una prioritat per a gran part de la societat. I
hi ha certs indicadors que ens ho demostren. L’any 2008
es van emetre a Espanya un total de 873.587 nous permisos de conduir, mentre
que l’any 2019 se’n van emetre 521.927, amb un mínim històric l’any 2017 amb 385.262
noves llicències de conduir. És un descens del 40% de nous conductors. I no es
deu a una davallada de la població, que tot i el període de crisi econòmica ha
registrat un increment del 2,3% entre el 2008 i el 2019. Es deu, com deia la
subdirectora de Formació i Educació Viària de la DGT, María Lidón Lorenzo, a un
canvi de prioritats de la gent jove, que ja no percep el cotxe com una
necessitat de primer ordre. El cost que suposa treure’s el carnet de conduir
(un altre debat que caldria encetar), més la compra del cotxe i el seu
manteniment ja no compensa a una gran part de la població, que a més a més,
cada vegada es treu el carnet de conduir més tard. I aquest procés de
desafecció cap al cotxe s’està donant arreu. En Jeff Speck, en el seu més que
recomanable “Walkable city: How Downtown can save America” explica que
han detectat que els joves americans, solters o amb família, estan tornant a
les ciutats. Les zones residencials de baixa densitat ja no interessen a la
població jove, que prefereix centres urbans vius, amb serveis i caminables. El
cotxe ja no és una prioritat, tampoc als Estats Units.
La indústria això ho sap,
però el seu negoci principal es vendre cotxes i en un mercat capitalista com el
nostre, cada any n’han de vendre més. Com evitar la caiguda de vendes i trencar
amb aquesta tendència a la desafecció cap als cotxes? La indústria intentarà
vendre un producte més ecològic, més tecnològic i possiblement de més qualitat.
Serà això suficient per mantindré una indústria de cap a caiguda? Serà
suficient per arribar a les previsions de 5 milions de vehicles elèctrics al
2030?
Després d’anunciar el
tancament de la fàbrica de Barcelona, Gianluca de Ficchy, president de Nissan
Europa deia en una entrevista amb La Vanguardia: “És una realitat que cada vegada es venen menys cotxes. No hi ha
suficient producció en el món sencer per compensar la sobre capacitat que tenim”.
Dit d’una altra manera: La demanda de cotxes és molt més baixa que la capacitat
que té la indústria actualment de produir-ne i per tant, cal ajustar l’oferta a
la demanda, el que implica tancar fàbriques. Per tant, no estic dient que no
necessitem cotxes elèctrics. Simplement que en necessitarem fabricar molts
menys dels que fabriquem avui en dia de combustió.
Saben doncs, que l’època
daurada de la indústria automotriu tal i com la vam conèixer al S.XX ha passat
i toca reinventar-se. El cotxe ja no és l’eina fonamental que acompanyarà un
desenvolupament urbà dispers. Ja no és, per tant, part de la solució als reptes
que tenen les ciutats avui en dia (bàsicament són un dels principals
problemes). Així, aquesta transformació
de la indústria automotriu cap al vehicle elèctric (més verd i més tecnològic),
sembla que és l’última oportunitat per sobreviure, tot i que caldrà veure si
serà suficient per trencar una tendència a la baixa que sembla més estructural
(la gent no necessita cotxes) que tecnològica (passar del cotxe de combustió a
l’elèctric). Si la població avui no necessita un cotxe, per què en necessitarà
un d’elèctric demà? I més, tenint en compte les polítiques urbanes que hem
d’implantar en matèria de mobilitat.
I aquí bé la qüestió
clau. Aquesta transformació, que com hem vist no és una prioritat per a la
societat (ni per a les nostres ciutats) seria viable sense les ajudes de
l’administració pública? La Generalitat ha subvencionat a la Ford d’Almussafes
amb 112,5 milions d’euros entre 2012 i 2019, mentre que el darrer pla MOVES,
anunciat durant la pandèmia de Coronavirus, feia una aportació de 3.750 milions
d’euros per comprar qualsevol tipus de cotxe. I encara més. L’administració vol
ajudar a aquestes industries en el seu procés de canvi cap a la producció de
vehicles elèctrics. La nova fàbrica que l’alemanya Volkswagen construirà a
Sagunt rebrà una inversió pública de 2.975 milions d’euros per poder produir
bateries per a 650.000 vehicles a l’any. Com diu un bon amic meu saguntí, quasi
res porta el diari!
Cal preguntar-se si
aquestes ajudes de les administracions públiques a una indústria que va
decreixent són necessàries o no. Cal preguntar-se també si cal potenciar una indústria
que ven cotxes quan, paral·lelament, la pròpia administració està demanant
reduir l’ús del cotxe en els nostres desplaçaments quotidians. Quin contrasentit
i falta de coherència, no creieu? No seria millor invertir aquest diners en
industries més innovadores? No hauria d’ajudar l’administració pública a
encarar la transformació estructural que realment necessita el sector
automotriu? Donar aquestes ajudes, no és allargar l’agonia d’una indústria que
va de cap a caiguda? El vehicle elèctric és una bombolla perfecta. Estem creant
una oferta amb unes inversions públiques immenses, quan la demanda no és
l’esperada i a més a més, la pròpia administració afirma que ha de disminuir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada