Fa uns dies vaig mantenir una interessantíssima conversa sobre distribució
urbana de mercaderies amb drons que em va canviar la perspectiva que tenia de
l’assumpte. De fet, reconec que era escèptic per ignorància, però ara li veig
grans avantatges sempre hi quan ho gestionem adequadament.
L’augment del e-commerce ha transformat (i ho seguirà fent) les nostres ciutats
i barris. Si us fixeu, les botigues que tanquen son substituïdes per negocis de
serveis a les persones: Dentistes, gimnasos, manicura, perruqueries,
restaurants... botigues on és necessària la presència del client. Així, una
part important de les compres tradicionals ha estat absorbida per l’e-commerce,
la compra per internet, amb l’impacte que això ha tingut en els nostres barris:
Més vehicles, més contaminació, més congestió, més emissions, més ocupació de
l’espai públic... i normalment una paràlisis institucional per a gestionar-ho.
En aquestes línies em vull centrar en la problemàtica que genera la
distribució urbana de mercaderies en els nostres barris i com, mitjançant
drons, pot millorar-se. Així, les principals problemàtiques les podríem resumir
en l’augment del número de vehicles de distribució urbana que cada dia recorren
els nostres barris i en el porta a porta. El primer té una afecció clara a la
ciutat i el segon, a més a més d’afectar també a la ciutat, genera uns costos
logístics per a l’empresa importants. L’augment del número de vehicles de
repartiment genera més congestió, més emissions i empitjora la qualitat de
l’aire de les nostres ciutats. Per un altre costat, l’exigència que ens hem
imposat de que el paquet ens arribi a casa, genera més desplaçaments (segones o
inclús terceres entregues), il·legalitats en l’estacionament i ocupació de
l’espai públic. Per evitar aquesta segona problemàtica, cada vegada hi ha més
punts de recollida en botigues de barri, Citypaqs de Correus o Amazon hubs que
eviten aquest segon desplaçament i és el client qui s’acosta a recollir el
paquet.
El repartiment de mercaderies mitjançant drons ajudaria a reduir aquestes
dues problemàtiques. Per un costat reduiria el número de vehicles que circulen
per la ciutat, principalment per un motiu de cost. A una empresa logística li
eixirà més econòmic repartir amb drons que amb furgonetes. S’estalvia el cost
del conductor i l’amortització i manteniment del vehicle. I sí, una furgoneta
té més capacitat de càrrega però en àmbits urbans, per a un trajecte de A a B,
un dron és molt més ràpid que una furgoneta. Així, la reducció del número de
furgonetes circulant per la ciutat beneficiarà a les empreses logístiques
reduint costos d’operació però també a la ciutat, eliminant desplaçaments de
vehicles, amb tot el que això comporta de millora de la qualitat de l’aire,
reducció d’emissions i ocupació de l’espai públic.
L’únic però és que, sense gestió, difícilment aconseguirem un escenari
òptim on a poc a poc es redueixi l’ús de les furgonetes i augmenti el dels
drons i podríem anar cap a un escenari d’increment de furgonetes i drons. Per
això, és important que les administracions locals gestionin adequadament la
distribució urbana de mercaderies, regulant els espais i franges horàries i sancionant
els incompliments. I com deia fa poc, en aquest escenari les noves tecnologies han
de jugar un paper important. Però sobretot planificar i gestionar.
Per un altre costat, el repartiment mitjançant drons acabarà amb el porta a
porta. Un dron no pot volar lliurement per la ciutat i entregar-te un paquet
per la finestra del menjador. S’estan planificant rutes aèries que permetin
connectar els centres logístics (Depots) amb els hubs de barri. Aquests hubs
seran espais de proximitat on els drons descarregaran els paquets i els clients
aniran caminant a per ells. I si algú vol el paquet a casa, des d’aquests hubs
es podrà fer l’entrega a domicili mitjançant bicicletes (amb el corresponent
cost addicional). Coms seran aquests hubs urbans? qui els gestionarà? on es
localitzaran? quins serveis afegits oferiran?, son algunes de les incògnites
que hem de resoldre en breu. Però el que està clar és que aquests hubs urbans
reduiran notablement l’actual porta a porta, amb totes les avantatges que això
comportarà per als nostres barris.
Imatge modificada a partir de: Borghetti, F.; Caballini, C.; Carboni, A.; Grossato, G.; Maja, R.; Barabino, B. The Use of Drones for Last-Mile Delivery: A Numerical Case Study in Milan, Italy. Sustainability 2022, 14, 1766
Així doncs, obrim-nos a les noves possibilitats que ens permeten els drons per millorar la distribució urbana de mercaderies però, no perdem mai de vista la necessitat imperiosa de gestionar-ho des d’una visó pública, urbana i de conjunt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada