El carrer Colón és el principal eix comercial de València. Allà hi ha les
botigues de franquícies tant conegudes com El Corte Inglés, Apple, Media Mark,
H&M, Massimo Dutti, Nespresso, etc, però també moltes oficines de serveis. Però és també un
carrer que estructura el trànsit i el transport públic en superfície (EMT) a
través del primer anell de la ciutat, format per l’eix del carrer Colón, Xàtiva
i Guillem de Castro. Massa interessos en una secció de carrer que no arriba als
25 metres.
L’actual equip de govern va implantar l’anell ciclista pel carrer Colón
durant el primer mandat i l’any 2020 va reservar dos carrils de bus per a les 9 línies de l’EMT i taxis que
circulen pel carrer Colón, deixant un carril per als vehicles privats i
restringint l’accés des de la Porta del Mar. Sembla que la cosa funciona, però
tots estem d’acord que la secció és poc atractiva i que no facilita, de cap
manera, els desplaçaments a peu. La pregunta és clara: Què fem amb el carrer
Colón? A qui prioritzem? El David sempre m’ha dit que l’oportunitat de
solucionar el maldecap del carrer Colón es va perdre quan, després d’un any
tancat al trànsit per les obres del metro, es va reobrir de nou al trànsit. I
té tota la raó del món.
Des de fa ja uns mesos l’Ajuntament de València, a través d’una proposta de
Decidim València (pressupostos participatius), està dissenyant una solució per
al carrer Colón. Aquest procés va
començar amb un taller-passeig participatiu que el Col·lectiu Punt 6 va
organitzar pel barri. Allà, diferents associacions i col·lectius, vam posar de
manifest la complexitat del repte i dels interessos contraposats existents (associació de comerciants,
franquícies, veïns, usuaris...).
Ara, l’Ajuntament de València ha publicat
el repartiment modal del carrer Colón. El 25% son vianants, el 6% ciclistes, el
8% cotxes (taxis inclosos?) i el 60%, autobusos (i el metro?). A simple vista,
i sense entrar molt en detall, em sembla una barbaritat el 60% en autobusos i
tant sols el 25% a peu, quan el repartiment modal a peu de la ciutat és
pràcticament del 50%. D’aquest 60% en bus, quants tenen com a origen o
destinació alguna parada del carrer Colón? (hi ha tres parades de bus). Quants
son de pas? Ara que ja hem eliminat els cotxes de pas del carrer Colón, aquest
ha de seguir sent un eix de pas per al transport públic? (recordem que pel subsol
del carrer Colón ja circula el metro). Accessibilitat en transport públic tota,
però cal dimensionar-ho en base a la vocació que li vulguem donar al carrer
Colón. Volem que segueixi sent un eix estructurant de la ciutat? Volem que
sigui un eix comercial – terciari pacificat i amb un alt grau de caminabilitat?
I la solució? En matèria de mobilitat
urbana no hi ha mai una sola solució, però si que hi ha certs elements que cal
analitzar per definir una proposta que doni resposta a la vocació del carrer i
a les necessitats associades: Accessibilitat i caminabilitat, accés a guals (n’hi
ha 22 amb moltes places al llarg del carrer Colón!), distribució urbana,
bicicletes i VMP i transport públic, aquest darrer amb una visió de ciutat i
fins i tot metropolitana.
Guals al carrer Colón. Font: Dades obertes Ajuntament de València
Quasi res porta el diari.
Possiblement, la transformació del carrer Colón serà un dels reptes més
complexos en matèria de mobilitat i urbanisme als quals haurà de fer front l’equip
de govern durant la propera legislatura. De moment, es interessant que es comenci a obrir el meló i es generi el debat necessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada