Arribar a gaudir dels Wilco al Poble Espanyol aquest mes de juny ha estat
una petita gimcana d’ensurts. Després de suspendre la gira degut a la COVID els
estius de 2020 i 2021, anuncien a l’octubre del 2021 que, finalment, vindran a
Europa al juny del 2022. Immediatament, l’Espe i jo ens comprem les entrades
per al concert de Barcelona i reservem hotel. El primer ensurt ens l’enduem el
mes d’abril, quan veiem que els de Chicago afegeixen València a la gira d’estiu.
Ens auto convencem dient que l’equip de so del Poble Espanyol deu ser dels
millors que hi ha pel mediterrani. Després, a finals de maig, els Wilco
anuncien disc nou, el Cruel Country, que no està malament, però jo volia
un repàs a la seva discografia... i com els doni per fer una presentació
extensa del disc nou... més dubtes. Per últim, el dia abans del concert
m’assabento que el guitarrista Nels Cline serà baixa per COVID. Com es pot
tocar sense el guitarra solista?
A les nou de la nit i amb un cel clar gairebé de nit de Sant Joan, el quintet
accidental de Chicago arrancava amb “I Am My Mother” i “Cruel Country”
del nou disc. El públic, que omplia el Poble Espanyol de Barcelona, començava a
escalfar-se amb “I Am Trying to Break Your Heart” i “Kamera” del
majúscul Yankee Hotel Foxtrot (2001). Una declaració de principis de per
on aniria el concert d’una banda que feia 10 anys que no trepitjava un escenari
de la capital catalana (2012, Gran Teatre del Liceu). Del darrer treball, Ode
to Joy, que a mi m’agrada tot i les crítiques que ha rebut, cap tema, ni el
Everyone hides... (set list del concert)
En Jeff Tweedy, amb barret de cowboy i guitarra acústica (poques vegades va
agafar l’elèctrica) va exercir de frontman i va estar ben acompanyat per en Glenn
Kotchke, immens a la bateria, en Mikael Jorgensen als sintetitzadors, en John
Stirratt al baix i en Pat Sansone multiplicant-se als teclats i a la guitarra. La
banda va sonar compacta i va minimitzar la baixa d’en Nels Cline.
Els Wilco ens van oferir gairebé dos hores d’un rock – folk fantàstic, amb
moments sublims com el “How to Fight
Loneliness”, el “War on war”, el “Heavy Metal Drummer”, el “California
Stars”, el “I'm the Man Who Loves You” i com no, el “Jesus, etc”.
La nit a Montjuïc s’enfosquia al ritme de l’acústica d’en Jeff Tweedy i les llums
blaves i vermelles de l’escenari anaven agafant presència a mesura que passaven
els minuts, il·luminat un senzill però efectiu gran Wilco escrit en una cortina
negra. Concert tranquil, per gaudir cervesa en mà d’una de les grans bandes
americanes d’aquest segle XXI. I quan tot semblava que s’acabava després d’un
primer bis amb la bonica “You and I” va sorgir, del no res, una tempesta
elèctrica amb quatre temes del Being There (1996): “Red-Eyed and Blue”, “I
Got You (At the End of the Century)”, “Monday” i “Outtasite
(Outta Mind)”. Per treure’s el barret!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada