Fa un parell d’anys vaig llegir-me un petit llibre de Jaime Lerner, titulat Acupuntura urbana. Aquest llibre és un tractat de com, a partir de petites actuacions molt localitzades, transformar la ciutat en un espai més habitable. Les propostes són concretes, puntuals, realistes, econòmicament viables, molt pràctiques i sobretot enfocades a que el ciutadà sigui el protagonista de l’espai urbà.
Caminant per València, es descobreixen un munt d’indrets on amb un cost relativament baix, es milloraria notablement l’espai urbà. Indrets on la vorera es podria eixamplar per a guanyar espai per al vianant, espais del vianant que actualment estan ocupats per vehicles estacionats (amb el senyal vertical de “zona Peatonal”), dobles files, carrils de més de 3,5 metres d’ample... Simplement, fent complir la llei i actuant en alguns punts concrets, la ciutat seria molt més habitable, més còmoda, més amable, menys dura...
Ara bé, què fa l’ajuntament? Els espais que estan sobredimensionats per al trànsit privat, enlloc de donar al vianant l’espai que li pertoca, pinten de blanc places d’estacionament. I ho fan d’una manera vertaderament rocambolesca. I es contradiu amb la política d’estacionament que estan portant a terme. A Patraix, al carrer Calamocha amb Cor de Jesús, han dissenyat una senyalització horitzontal del tot esperpèntica, amb pilons de plàstic verds enmig de la calçada, tal com si estiguéssim enmig d’una carretera nacional o autopista. El resultat: La indisciplina viària persisteix i l’estacionament soterrat de Tres Forques segueix amb la meitat de les places per vendre.
Una cosa és l’Acupuntura Urbana i l’altre pintar els carrers. Dos models d'entendre la ciutat i l'espai públic ben diferents. Serveixi d'exemple la comparativa entre una bona pràctica a Paris i el que ha fet l'ajuntament de València a Patraix.
Us adjunto dos llibres que expliquen, una mica millor, això que he intentat sintetitzar amb poques paraules:
Jaime Lerner. Acupuntura Urbana. 2003. Ed. Institut d'Arquitectura Avançada de Catalunya
Manuel Herce, ed. L'espai urbà de la mobilitat. 2007.Ed. Universitat Politècnica de Catalunya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada