El proper 1 de gener del 2020 el tram de l’AP-7 entre Alacant i Tarragona
passarà a estar lliure de peatge. Així ho va anunciar fa unes setmanes el
Conseller Arcadi España i ho confirmava també el Ministre Ábalos. Era un anunci
cantat des de feia ben be un parell d’anys, doncs la concessió d’aquest tram
d’autopista gestionada per AUMAR (Abertis) acaba el 31 de desembre d’aquest
2019.
Jo no hi estic d’acord, però és difícil remar a contracorrent quan tota
l’opinió pública, mitjans de comunicació i polítics, celebren aquesta gratuïtat
com si fos una victòria. I això es contagia a la societat. Tot el que sigui
gratuït és bo, sense reflexionar que tot servei públic té un cost, i si no ho
paguen els usuaris (com paguem el metro, el rodalies o un bitllet d’avió o d'AVE)
ho pagarà la societat en general, el que potser és més injust, perquè un
habitant de Morella, que rarament utilitzarà l’AP-7, no té per què pagar amb
els seus impostos l’autopista.
Però aquest no és l’argument que vull
desenvolupar, perquè al cap i a la fi, hom podria dir que és una decisió
política i que els polítics han decidit que l’AP-7 sigui gratuïta i que el seu
manteniment correrà a càrrec dels pressupostos generals de l’Estat. Hi pots
estar en contra, però és legítim.
El que jo vull posar de manifest és que aquesta decisió va en contra de
tots els principis de mobilitat sostenible que des de la UE, però també des de
la Generalitat Catalana i Valenciana es
promulguen. Una gratuïtat de l’AP-7 anirà associada a un augment dels
desplaçaments motoritzats i molt probablement a una davallada del transport
públic i del trànsit de mercaderies per ferrocarril.
Uns números ràpids: Anar i tornar d'Alacant a Tarragona costa 80 euros en Euromed. En cotxe 175. Anar en cotxe ja surt pràcticament rentable si vas
dues persones. A partir del 1 de gener el trajecte en cotxe es reduirà en un
54%, passant a ser de 80 euros, el mateix que en tren.
Un despropòsit per al foment del transport públic.
Per què hem arribat a aquesta situació? L’error ha estat que hem potenciat
un model de peatge basat en la construcció de infraestructures, no en la gestió
de la mobilitat. Aquest fet ha provocat que no es gestionessin de manera
integrada les infraestructures del transport, creant aberracions com la
construcció d’autovies gratuïtes al costat d’autopistes. Qui circularà ara per
la CV-10? I per l’A-7 entre Vandellòs i Tarragona?
Així doncs el model de peatge que tenim no ha anat associat a una
planificació i gestió integrada de les infraestructures, sinó a pagar per poder
construir. I aquí s’ha generat la controvèrsia. Per què en uns territoris s’ha
construït amb un altre model (peatge a l’ombra o pagat directament per l’Estat)
i a l’arc mediterrani s’ha optat per la concessió amb peatge? De nou, decisió
política.
Arribat a aquest punt jo també estic en contra del model de peatges actual
i crec que s’ha d’aprofitar la fi de les concessions per a canviar-lo, no per
alliberar infraestructures per al vehicle privat. I aquí l’administració
pública ha fallat de manera greu. Una bona planificació hagués permés que el
dia 1 de gener del 2020, enlloc d’alliberar-se l’AP-7, entrés en funcionament
un peatge o taxa que servis per gestionar la mobilitat. Una taxa que servis per
solucionar trams urbans com el d’Oliva, però que no fomentés l’ús del vehicle
privat ni perjudiqués el transport públic. Un model que ens acostés als objectius marcats per la UE en materia de mobilitat i emissions. Recordeu, la UE acaba de portar a Espanya davant la justicia per els reiterats incompliments en materia d'emissions i com a resposta, alliberem els peatges.
Jo sincerament crec que aquest sistema no pot funcionar amb un model de
barreres i que hauríem d’anar a un model tipus Eurovinyeta, que és el que
recomana la UE. L’Eurovinyeta és una taxa que es paga per utilitzar les
infraestructures d’un territori, tal i com es fa actualment a Suïssa. Amb
aquesta taxa es pretén fer front als costos externs generats pels vehicles
privats i crear un fons per finançar, per exemple, la millora del transport
públic. Per als vehicles pesats ja està en vigor a Dinamarca, Luxemburg, Països
Baixos i Suècia.
Aquest sistema hauria de substituir l’actual model de peatge privat, que
com he dit tant sols té la finalitat de pagar la construcció de la infraestructura. La Plataforma pel Transport públic explicava molt bé, en un article publicat fa un parell
d’anys, com hauria de funcionar aquesta taxa de gestió de la mobilitat. Ho
resumeix en 5 punts:
- Aplicar una tarificació més proporcional a les despeses de manteniment, diferenciant entre lleugers i pesats, independentment de quin tipus de carretera s’utilitzi.
- La tarifa ha de considerar les despeses derivades de la congestió i les externalitats ambientals
- Han de desaparèixer les diferències territorials, per fer entendre que és un sistema de gestió integral de les infraestructures
- La política tarifaria ha de posar fi al desdoblament d’autovies en paral·lel a les autopistes
- Peatge per congestió en l’entorn de les àrees metropolitanes
Així doncs, crec que l’administració ha perdut una clara oportunitat per a
implantar un nou model de peatges que permeti gestionar la mobilitat d’una
manera integrada, aconseguint una font d’ingressos per a finançar el transport
públic i per a fer front a l’emergència climàtica. Espero que aquesta gratuïtat
tant sols sigui un impàs entre la fi d’un model del segle XX que ja no ens
serveix i la implantació d’una tarifa que ens permeti albirar un segle XXI amb
una política de les infraestructures del transport més integrada i coordinada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada