Programa SEM17, Ajuntament de València |
Com canvien les coses. Fa anys, no molts, la Setmana Europea de la
Mobilitat passava clandestinament per la ciutat de València. L’ajuntament,
aleshores en mans del Partit Popular, oferia gratuitament el transport públic
un dissabte o diumenge i celebrava, també en cap de setmana, una bicicletada
popular pel gens popular circuit de Fórmula 1. I ja està. Entre setmana res,
que ells en el fons no estaven per canviar patrons de mobilitat ni paradigmes.
Ara, sembla que les diferents administracions públiques competeixen per
veure qui organitza més coses. L’ajuntament de València i la regidoria de
mobilitat i espai públic, amb Grezzi al capdavant, porta tres anys muntant un programa
complet i interessant: Una fira, xarrades, cicles de cinema, alliberament d’espais
públics per poder passejar tranquilament.... aquí el programa d’enguany. La
Conselleria d’Habitatge, Obres públiques i Vertebració del Territori, tot i ser
una administració allunyada dels ciutadans, també intenta participar de la Setmana
Europea de la Mobilitat incentivant el dia sense cotxe a les escoles i
promovent uns premis que a la llarga seria interessant que es consolidessin. Tot
un canvi en tant sols 2 anys.
No tot val durant la Setmana Europea de la Mobilitat |
Ara bé, com tot el que es posa de moda, sempre hi ha algú interessat en
aprofitar-se’n. La Setmana Europea de la Mobilitat es crea amb l’objectiu de
promoure unes pautes de mobilitat més sostenibles, on l’anar a peu, en bicicleta
i transport públic siguin els principals protagonistes de la mobilitat urbana.
Està clar que el missatge és reduir el número de cotxes que circulen per les
nostres ciutats, per tal de reduir sorolls, contaminació i guanyar espai per a
altres usos més creatius. Aleshores em pregunto: Què fa el diari El Levante,
junt amb Gas Natural, organitzant una xerrada que porta per titol “Energia y
calidad del aire en la Comunitat Valenciana”. Està legitimat Gas Natural per
xerrar de qualitat de l’aire? O pitjor encara: Per què està invitat com a
ponent el manager de “Movilidad Sostenible SEAT”. A veure, SEAT no es dedica a
vendre cotxes? Són Seat i Gas natural dues empreses idonies per parlar de
mobilitat sostenible durant la Setmana Europea de la Mobilitat? Què fa la
Consellera d’Agricultura presentant aquesta jornada? I el President de la Federació
Valenciana de Municipis i Provincies? Aquestes jornades cada vegada fan més tuf
a neteja de cara d’unes empreses que veuen trontollar el negoci i que reben el
suport d’uns diaris ja gens independents i on els polítics es deixen arrossegar
probablement perque els lobbies (Gas Natural i Seat) són encara poderosos.
Per contrarestar amb una mica de criteri tècnic, el Col·legi d’Enginyers de
Camins, Canals i Ports organitza una jornada tècnica titulada, molt
encertadament, “Movilidad, salud y seguridad vial” on entre d’altres, parlarà
José Manuel Felisi, mebre del col·lectiu València per l’Aire, que exposarà els resultats
de les medicions de particules realitzades durat els darrers mesos a la ciutat
de València. Agafint-se fort, que els resultats no són gens bons.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada