Fa just un any, escrivia que les ZBE han estat una oportunitat perduda pera les nostres ciutats. El pas dels mesos i les sentències judicials que anat
apareixent només han fet que corroborar el que pensava. Però, estan mortes? O segueixen
sent una oportunitat perduda?
Les ZBE s’implantaran perquè ens hem gastat una milionada en tecnologia
(València, per exemple, 11 milions per a les 247 càmeres necessàries per
gestionar-la) i perquè hi ha una llei que obliga, però estaran molt lluny
d’assolir l’objectiu per a la qual van ser pensades. ZBE sense denuncies, ZBE
amb llistes blanques cada vegada més llargues, ZBE amb milers d’excepcions i un
llarg etcétera complicarà la gestió i
reduirà al mínim l’impacte que tindran sobre el trànsit i la millora de la
qualitat de l’aire, que era l’objectiu que és perseguia.
La majoria d’Ajuntaments de més de 50.000 habitants es van trobar, de la
nit al dia, amb una llei que complir i cap explicació política o tècnica més
enllà de la publicació d’algunes guies. El desconcert era tal que, 19 mesos
després de la publicació de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i
transició energètica que obligava a implantar les ZBE, el govern va publicar el
Reial Decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les ZBE.
L’annex 1 d’aquest RD estableix el contingut mínim que ha de tenir un
projecte de ZBE. Entre d’altres, demana una anàlisi de la naturalesa i origen
de la contaminació al municipi, anàlisis jurídics, una memòria econòmica o una anàlisi
d'impacte social, de gènere i de discapacitat, amb un èmfasi especial cap als
grups socials més vulnerables. Traieu de l’equació Barcelona, Madrid, València,
Sevilla, Saragossa i alguna altra ciutat gran. Imagineu-vos qualsevol altre ajuntament
obligat a implantar una ZBE sense interès en fer-ho i sense recursos materials
i humans per tirar-ho endavant. La bola es va fent gran. Passen els anys i de les
149 ZBE que deurien estar en funcionament a Espanya, tant sols 23 son una realitat al setembre del 2024. I, ja, amb matisos. Els ajuntaments no tenen
dades de contaminació atmosfèrica, no poden plantejar-se objectius de millora,
tenen dubtes de com delimitar la ZBE (la zona de vianants del centre serveix?),
de com restringir i regular l’accés sense enrabiar a veïns i comerciants....
Liciten els estudis que reclama el RD amb contractes menors. Menys de 15.000
euros. Evidentment, amb aquests pressupostos els estudis som com son. Les
memòries econòmiques flaquegen i els estudis jurídics son copy&paste. Qui
subcontracta a un equip jurídic amb aquest pressupost? Un còctel perfecte per a
que la dreta i els que estan més enllà, denuncien la ZBE i el jutge cotxista de
torn els doni la raó. Si Barcelona i Madrid (i altres ciutats) no han parat de
tenir reversos judicials, que creieu que estan pensant la resta de ciutats més
petites?
Tot això, tot aquest procés d’implantar una ZBE, que a més a més s’ha
demostrat poc eficient per reduir el número de cotxes que circulen per les
nostres ciutats, quedarà en res. Hem intentat matar mosques a canonades i, al
cap i a la fi, hem creat un producte per renovar el parc de vehicles que ha
enfadat a gairebé tothom: Ajuntaments, veïns i comerciants.
Si l’objectiu d’una ZBE era “contribuir a millorar la qualitat de l'aire
i mitigar el canvi climàtic, resultant en una millora de la salut de la
ciutadania i la qualitat de vida urbana, impulsant una mobilitat més sostenible
i inclusiva amb menor impacte en la qualitat del medi ambient sonor, fomentant
la mobilitat activa i la recuperació de l’espai públic i promovent la millora
de la seguretat viària i la pacificació del trànsit”, de veritat no hi
havia res millor que una ZBE?
Vistes les dificultats tècniques i jurídiques, crec que per assolir els
objectius que es marcava el RD, hi ha vies molt més efectives que la creació d’una
ZBE. Però, com tot en la mobilitat, és complex. El problema de la mobilitat no
té una solució única i màgica. La suma de desenes, potser centenes de petites i
grans actuacions serà l’únic que ens permetrà avançar cap a la ciutat
desitjada. La ZBE va col·lar perquè era una actuació clarament definida. El
manà que tot ho solucionaria, però que en tant sols tres anys s’ha vist del tot
desbordada per la realitat.
Davant una justícia que emet sentències clarament cotxistes, a l’administració
pública que realment vulgui transformà la ciutat, tant sols li quedarà la
decisió d’on posa el voral. Es a dir, disseny urbà. Crear espais més amables,
més justos i més equitatius. Podem començar pels entorns escolars, centres de
salut, equipaments públics com biblioteques, centres de gent gran, etc. Amb la
transformació física de la ciutat, es limita l’accés en cotxe i es potencien
els modes de mobilitat actius. I aquestes actuacions, son més transformadores
que qualsevol ZBE. Amb els 11 milions que s’ha gastat València, es podrien
crear 18 places de barri com la que s’ha fet a Santa Mónica. Només per posar un
exemple.
I davant el problema metropolità, tant sols hi ha un camí. Més i millor
transport públic. No més barat. I restriccions al cotxe. És realment curiós que
es pretengui implantar una ZBE a València abans que regular l’estacionament. A la
capital del Túria, encara ara, és possible estacionar de forma gratuïta a la
majoria dels seus barris. Crear zones de residents a tota València, com tenen
la majoria de ciutats espanyoles i europees i com pretenia fer l’anterior
govern municipal, hauria de ser el primer pas lògic. I estic convençut que l’impacte
en la reducció del trànsit i la qualitat de l’aire seria més gran que la que es
produirà amb la ZBE. I després, quan tinguem l’estacionament regulat, el
següent pas, tal i com estan fent gran part de les ciutats del món, és el
peatge urbà. Aquest és el camí.
Les ZBE, tal i com s’han interpretat, ens serviran de ben poc. No les
donarem per mortes perquè, per llei, s’hauran d’implantar i possiblement alguna
ciutat ho faci amb una voluntat real de canvi, però quan avaluem els resultats
de les mateixes (i el RD obliga a fer-ne seguiment), aquests seran desastrosos
en relació a la inversió realitzada. Haurem tirat els diners a les escombraries,
es a dir, hem apuntat on no tocava o millor dit, com no tocava.
Els arbres no ens deixen veure el bosc. A vegades perdem la perspectiva de
l’assumpte i cal no oblidar-ho mai: El disseny urbà, el transport públic i la gestió
del vehicle privat son les tres línies de treball per aconseguir una millora de
la mobilitat urbana a les nostres ciutats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada