La setmana passada vaig
llegir en premsa que Abertis havia guanyat, mitjançant un procés negociat amb
la Generalitat (el concurs públic previ havia quedat desert), l’explotació dels
túnels de Vallvidrera i del Cadí durant 25 anys. L’acord estipula que ABERTIS
pagarà a la Generalitat 430 milions d’euros per poder explotar durant 25 anys
aquestes vies de peatge.
Donada la meva
deformació professional, he volgut saber si aquests 430 milions d’euros són un
negoci just per a la Generalitat o és un regal per a Abertis, que s’aprofita de
la manca de liquidesa de la Generalitat per quedar-se amb la gestió de les dues
vies de peatge. I les fonts d'informació estan a la mà de tothom: Les memòries
econòmiques dels túnels del Cadi i Vallvidrera.
La memòria de l’any
2011 mostra uns resultats d’explotació positius de 10,2 milions d’euros per al
Túnel del Cadí i de 16,6 per als de Vallvidrera. En total 26.8 milions d’euros.
Si la IMD (intensitat Mitjana diària de Vehicles que circulen per aquestes
vies) es mantingués estable durant 25 anys, es podria registrar un resultat
positiu de 670 milions d’euros.
Però la IMD no es
estable. Si mirem la memòria econòmica de l’any 2008 (abans de l’inici de la
crisi econòmica i per tant amb una IMD major als túnels), els resultats d’explotació
eren bastant millors als túnels de Vallvidrera: 21,6 milions d’euros (al Cadí
es manté).
Es a dir, que si la
situació econòmica de Catalunya no remuntés i es quedés com està actualment
durant 25 anys, TABASA hagués registrat uns resultats d’explotació positius de
670 milions (26,8 milions anuals). Quan la situació econòmica millori i les
intensitats de trànsit augmentin o simplement recuperin els valors del 2008,
aquest resultat d’explotació podria arribar als 795 milions d’euros.
La Generalitat ha
adjudicat a ABERTIS l’explotació d’aquestes vies per 430 milions d’euros. Veieu
el marge que s’emporta ABERTIS no? I això suposant que ABERTIS mantingui la
plantilla d’aproximadament 100 treballadors que actualment treballen a TABASA i
que la concessió l’obligui a un manteniment de la infraestructura de la mateixa
o millor qualitat que la registrada actualment.
Quan es vol fer una
infraestructura nova, té molt de sentit concessionar l’obra, l’explotació i el
manteniment de la infreastructura, però per què privatitzar una explotació
pública que està donant resultats positius? En aquest cas per la necessitat de
la Generalitat de fer caixa ràpid. ABERTIS pagarà a la Generalitat aquest
mateix 2012 310 milions d’euros. A canvi, la Generalitat accepta perdre a llarg
plaç (25 anys), com a mínim, 240 milions d’euros.
És el que té
necessitar diners, que t’obliga a malvendre les coses que funcionen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada