dilluns, 4 de març del 2013

Les Falles i la mobilitat


Vagi per davant que jo no sóc Faller. No milito en cap casal faller ni m’agraden els petards i sempre que puc, per Sant Josep, m’allunyo de la ciutat.
Ara si, m’encanta veure com la ciutat es posa cap per avall. M’encanta veure com tallen els carrers, com la gent passeja per improvisats carrers de vianants. M’encanta veure com les Falles demostren que la ciutat pot ser molt més amiga dels vianants del que ho és durant la resta de l’any.
Desconec si des de l’Ajuntament tenen una planificació de la mobilitat durant els 15 dies de falles o tot és més o menys improvisat. Entenc que la EMT té certs protocols d’actuació durant la mascletada de les 14.00 i que les línies que es veuen afectades per algun tall de carrer tenen un itinerari alternatiu senyalitzat. De cara al ciutadà, no és percep res més. I per què percebo això?
Aquest cap de setmana passejant per la ciutat he vist la pintada que podeu llegir en la fotografia que acompanya aquest post. Per falles, totes les voreres de la ciutat estan envaïdes per xiringuitos de bunyols de carabassa, xurros, porres i xocolata desfeta. Ara bé, algú estudia la ubicació d’aquestes paradetes? En molts casos, com el de la fotografia, la ubicació dificulta enormement el pas dels vianants incomplint, segurament, els principis bàsics d’accessibilitat.
El cas de la fotografia és excepcional. Enmig de la plaça d’Espanya (no entendré mai perque es diu plaça a aquesta gran cruïlla) han col·locat una paradeta davant de l’accés al metro i al costat d’un mupi de Clear Channel. El pas que queda per als vianants en un punt tant concorregut és de menys de dos metres. Algú de l’ajuntament ha donat el permís per col·locar aquí i d’aquesta manera aquesta paradeta? Per què amb la quantitat de carrers que es tallen, aquestes paradetes no es posen a la calçada? I algú ja s'ha queixat escrivint a la paradeta un avís amenaçador: "Aqui molesta. Quitar o quemar"
Crec que la planificació de la mobilitat a la Falles és important per pensar en quelcom més que els autobusos. Si durant les Falles el vianant és el protagonista de la ciutat, donem-li les condicions per a que ho sigui de ple dret.

1 comentari:

Secretari ha dit...

Ei Xesco, a banda de dir-te que m'ha agradat molt aquest article, crec que deuries incorporar la tecla de compartir a les xarxes socials els teus missatges. Aquest, en particular, m'agradaria compartir-lo i donar-li difusió. És molt constructiu i molt cert, tot el contrari dels que escric jo sobre les falles, on sempre estic cagant-me en tot, en els monuments i en els falleros, que com diu la cançó sempre estan fent-se... Doncs això. Vinga company, fes-ho i li done difusió, que tinc contactes en aquest món que els agradaria llegir alguna cosa com la que has escrit.