divendres, 21 de febrer del 2014

Sobredimensionament del viari urbà

Vehicles estacionats en cordó en un dels carrils de circulació de Tres Forques
L’estiu passat, l’avinguda Tres Forques va estar en obres durant un parell de mesos ben bons. Normalment les obres que impliquen talls de carrers importants o reducció de la secció, com va ser el cas, es fan en època estival per tal de que l’impacte en el trànsit sigui mínim, ja que a l’agost el volum de trànsit disminueix considerablement.
Ara bé, l’obra a Tres Forques es va allargar i no es va concloure fins a finals de setembre. El bo del cas és que es va tallar un carril per sentit entre Giorgieta i el carrer Chiva i, per art de màgia, els veïns van utilitzar la resta del tram fins al carrer d’Aiora per estacionar (veure fotografia). L’avinguda, a finals de setembre, va funcionar perfectament amb dos carrils per sentit.
Quines conclusions podem extreure d’aquesta experiència? La primera i més important, és que l’avinguda Tres Forques està sobredimensionada. Li sobra un carril de circulació per sentit, es a dir, que funcionaria sense problemes amb una secció de 2+2. A partir d’aquí, la segona pregunta que ens hem de fer és: quin ús li podem donar als carrils que sobren? Els veïns van optar per la solució fàcil d’ocupar l’espai per estacionar. Per a mi, aquesta seria una bona solució si anés lligada a la reducció d’oferta d’estacionament en altres indrets del barri, amb l’objectiu de guanyar espai per a altres usos més socials (places, voreres...). Però hi ha possibilitats més enriquidores. Per què no implantar una plataforma reservada per a l’autobús de la EMT?  Per què no implantar un carril bici que enllaci l’eix ciclista del carrer Conca amb el polígon industrial Vara de Quart? Voreres més amples?
És acceptat per gairebé tothom que la ciutat de València està sobredimensionada a favor del vehicle privat. El regidor de torn sempre diu que a València no hi ha congestió i l’existència de la doble fila també confirma el sobredimensionament del viari. Ja és hora de que la ciutat de València comenci a repartir l’espai urbà d’una manera més equitativa i pensar quin ús li podem donar a l’espai viari que li sobra al vehicle privat.