Tinc una companya de feina que, quan fa una entrevista de treball, es queda
mirant a l’aspirant com surt del despatx. Si camina a poc a poc o arrossegant
els peus, no el contracta. Si camina amb pas ferm i decidit, passa la prova. Jo
mateix, cada matí, em desespero amb el ritme que duu la meva filla per
aixecar-se del llit, vestir-se, passar pel bany i esmorzar. Camina per casa com
si fos un avatar de cames llargues, sense presa.
Fa anys em vaig llegir “Energia y equidad” d’Ivan Illich, un llibre que em
va marcar profundament. Després, a poc a poc i amb l’experiència que m’han
donat els anys, puc afirmar amb rotunditat que la velocitat, en la seva
accepció més àmplia , és la responsable de molts mals de la nostra societat:
Accidents, morts, consum de sòl, estrès, emissions.... La velocitat, i per
contraposició la lentitud i els lents, son termes que afecten transversalment a
tots els àmbits de la nostra societat, no només a la mobilitat.
Amb aquest background a les espatlles, quan vaig llegir en algun diari la
ressenya de la publicació de “Los Lentos. La resistencia a la
aceleración de nuestro mundo del siglo XV a la actualidad” de l’historiador francès Laurent Vidal, em van
entrar unes ganes irrefrenables de llegir-lo.
El llibre fa un repàs etimològic al terme lent i com, amb el pas dels anys,
ha anat evolucionant cap a les accepcions més negatives. En aquesta deriva hi
té un paper rellevant l’evolució social i econòmica del món. Els habitants del
nou món, conquerits a finals del SXV, eren lents (i ganduls), els esclaus
africans, arrancats de la seva terra, treballaven amb desgana i eren lents i els
que treballaven sense poder seguir el ritme imposat per les màquines del procés
d’industrialització se’ls classificava com a lents. Tots aquells que no han
encaixat amb el ritme de treball imposat pel capitalisme i la seva pròpia evolució
(a través de la industrialització) se’ls ha considerat lents i s’ha exercit una
violència simbòlica cap a ells que dura ja més de 500 anys.
El mot “lent”, que en el seu origen feia referencia a la tija de les
plantes, ha servit per classificar a les persones segons el seu ritme. I els
que no encaixen amb el ritme imposat pel sistema econòmic predominant, se’ls ha
assenyalat com a lents de forma despectiva. I tot el que ens envolta, cada
vegada més, està lligat a la velocitat, ara ja a la immediatesa. La màquina de
vapor va permetre una acceleració dels processos productius i internet, cent
anys després, va obligar a fer un pas de gegant cap a la immediatesa.
Però com sempre, dins d’un sistema, hi ha qui es revela. En aquest cas, els
lents s’han apropiat d’estratègies vinculades a la lentitud per a resistir i
subvertir el sistema capitalista i el seu control social. Des d’actituds deliberades
per treballar menys i malament a les vagues generals. La resposta contra el
descontent imposat per les condicions del sistema capitalisme ha estat la
lentitud, aquesta exercida de forma deliberada i no com a ritme orgànic d’un
mateix. Quan el món t’obliga a anar ràpid, la millor revolució és obligar-lo a
anar lents.
En el món actual que ens ha tocat viure, on el ritme ràpid defineix el
nostre dia a dia sense ser-ne moltes vegades conscients, el llibre de Laurent
Vidal ens convida a descobrir nous modes de vida (encara que puntuals) basats
en la ruptura del ritme dominant, que ens permetin una nova visió del món necessària
i emancipadora.
Los Lentos. La resistencia a la aceleración de nuestro mundo del siglo XV a la actualidad. Laurent Vidal. Ed. Errata Naturae (2024)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada