dimecres, 24 de gener del 2007

Ha mort Ryszard Kapuscinski

Aquest matí, fullejant un d’aquests diaris que donen al tren, m’he assabentat de la mort del periodista i escriptor polac Ryszard Kapuscinski. Jo tant sols m’he llegit un llibre seu, Eben, però em va agradar tant, que crec que des d’aleshores m’he mirat l’Àfrica amb uns altres ulls. Crec que em vaig llegir Eben a quart de Geografia, quan estava fent l’assignatura de geografia d’África. El professor ens va recomanar llegir un llibre sobre el conflicte a Sierra Leone, on es descrivia tota la problemàtica dels nens soldats, però remenant la biblioteca de casa els pares (lloc de grans troballes literàries), vaig trobar-me amb Eben. Aquest llibre descriu Àfrica defugint dels tòpics, descrivint el dia a dia de la gent i les corrupteles polítiques. Descriu el procés de descolonització, alhora que et submergeix en la vida de ciutats i pobles. És un llibre on amb senzillesa es barreja de la millor manera possible literatura geogràfica, política, històrica i periodística. Tot això feia Kapuscinki. I ho feia molt bé. Avui, a l’edat de 74 anys ha mort a Polonia. Potser és un tòpic, però per sort, quan mor un escriptor ens queden els seus llibres que, normalment, són una part importantíssima i immortal d’ells.