El més divertit de tot això és que Vueling va pagar als dos clients que es van quedar sense volar un bitllet d’AVE per fer el trajecte entre Barcelona i Lleida.
Aquests fets ens haurien de fer reflexionar sobre la proliferació i viabilitat de petits aeroports arreu del territori. Aeroports que no tenen demanda suficient per atreure vols nacionals mitjanament racionals. I amb racional vull dir que hauria d’estar prohibit ofertar un vol Barcelona – Lleida quan existeix un servei d’AVE que cobreix aquesta demanda. No és sostenible, ni ecològicament ni econòmicament.
Ecològicament està clar que no és sostenible. Consumeix molt més l’avió que el tren, tant si ho calculem amb números absoluts com si ho calculem per emissions per Km o emissions per passatger.
Econòmicament tampoc és sostenible. L’administració – ADIF paga la infrastructura ferroviària igual que AENA (o la Generalitat en el cas de l’Alguaire) paga els aeroports. Fins aquí estan en igualtat de condicions. Ara bé, mentre que les administracions publiques subvencionen a les companyies aèries per volar des de determinats aeroports (Reus, Girona, l’Alguaire....), RENFE no rep cap subvenció per ofertar el servei d’AVE. A més a més, cal recordar que les companyies aèries estan exemptes de pagar l’impost sobre el combustible que consumeixen.
Quines conseqüències té tot això? Aquestes subvencions a les companyies aèries fan possible que Vueling oferti el vol Barcelona – Lleida per 19 euros, mentre que el mateix trajecte amb AVE costa 46 euros. L’Autobús val 32 euros. Amb aquests preus es qüestió de temps que el vol de Vueling comenci a tenir demanda.
En casos com aquest estic completament a favor d’eliminar les subvencions públiques que reben les companyies de baix cost per ofertar vols que es puguin fer amb AVE. I ja va sent hora de que les companyies aèries comencin a pagar el impost del combustible que consumeixen.
I com a reflexió general, fruit de tot el que he comentat anteriorment, ens hauríem de replantejar aquesta moda de fer petits aeroports arreu del país. Què passarà amb ells quan s’acabin les subvencions? Tenen algun futur els aeroports de Girona i Reus sense subvencions? I el de Castelló, que no opera perquè no troba companyies interessades en utilitzar-lo? Podrà funcionar sense subvencions?
I per acabar, una queixa – pregunta. Per què tenim l’alta velocitat més cara de tota Europa? Estic convençut que els vols a 20 euros han de desaparèixer, però també estic convençut que l’Alta Velocitat podria ser més econòmica.
3 comentaris:
Bé, respecte de l'AVE, i se segueix la seua lògica, és evident que l'ALARIS desapareixerà per raons econòmiques. L'AVE s'ha de pagar.
L'aeroport de Castelló existeix? De moment, l'únic real d'aquest assumpte és la publicitat que porten els futbolistes del Vila-real.
Sergi l'aeroport de castelló ja està construit!
Sí? Xè que fort! A on?
Sergi
Publica un comentari a l'entrada