diumenge, 27 de febrer del 2011

Despropòsits del vehicle elèctric

Des de fa mesos es parla amb insistència del vehicle elèctric i es diuen un parell de barbaritats que m’agradaria comentar.

La primera de les barbaritats que he sentit a dir és que la introducció del vehicle elèctric resoldrà els problemes de congestió de les ciutats. El VE no deixa de ser un cotxe i per tant, els problemes de congestió persistiran. El VE per si sol no solucionarà el problema de la congestió, que només es solucionarà apostant pel transport públic i reduint de forma notable el número de vehicles que circulen pels carrers de les nostres ciutats. Si avui circulen 20.000 vehicles per una via congestionada, aquesta seguirà congestionada si els 20.000 vehicles passen a ser elèctrics. Es reduiran les emissions, però no la congestió.

El segon despropòsit es el que anuncia que la introducció del vehicle elèctric implicarà un estalvi energètic. Mentida. Estalvi vol dir consumir menys i la introducció del vehicle elèctric no potencia una reducció del consum actual d’energia sinó que planteja un canvi d’energia (diversificació energètica). Canvia petroli per energia elèctrica. Per tant, la implantació del VE s’ha de vendre com una manera de diversificació energètica. Però la situació es greu perquè el que plantegen les distribuïdores elèctriques es que la recarrega dels VE es faci de nit, quan la punta de demanda elèctrica es baixa, per tal de que la corba de demanda diària d’energia sigui plana. Això no vol dir estalvi energètic, sinó un augment important del consum energètic nocturn. Volen que consum de nit la mateixa quantitat d’energia que consumim de dia. Qui guanya? Les distribuïdores (Iberdrola, Endesa....). On és l’estalvi energètic? No hi ha estalvi, sinó un augment del consum energètic.

Altres barbaritats que he sentit fan referència a la implantació de sistemes tipus “Bicing” amb vehicles elèctrics, a omplir l’espai públic de punts de recarrega pagats per l’administració pública (aquests només s’haurien d’implantar en estacionament soterrats), a permetre la circulació dels VE per zones de vianants....

En definitiva, que el vehicle elèctric tant sols servirà per reduir les emissions i la contaminació acústica. Dos elements d’un gran trencaclosques que tindrà un èxit ambiental i social capdal si va acompanyat d’altres actuacions encaminades a potenciar el transport públic i a millorar l’espai públic urbà per al vianant i les bicicletes.

1 comentari:

Arnau Boix i Pla ha dit...

Estan molt bè aquestes puntualitzacions Xesco, s'està muntant un gran mite i certament les ciutats no van a transformar-se màgicament simplement per diversificar l'energia.

Records!