dimecres, 26 d’abril de 2017

L’estacionament nocturn al carril bus de l’EMT. Una disfunció històrica que cal eliminar

Bus de l'EMT aproximant-se a una parada ocupada per cotxes estacionats.
Font: Las Provincias
Últimament estem sentint molt a parlar sobre si s’ha de continuar permetent l’estacionament nocturn al carril bus o si per contra, s’ha d’eliminar. És un debat que en qualsevol ciutat normal d’Espanya o Europa no existeix perquè s’ha fet complir la llei. És així de senzill. I com a mostra, una pregunta: En quants carrils bus heu estacionat quan heu sortit de València?
El “Real Decreto Legislativo 6/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial” deixa molt clar en el seu article 40  els llocs on està prohibit estacionar. L’article diu que queda prohibit estacionar En los carriles destinados al uso exclusivo del transporte público urbano, o en los reservados para las bicicletas”.
L’ordenança de circulació de València en el seu article 56 permet, en els trams degudament senyalitzats, l’estacionament en el carril bus (no en les parades). Aquí entrem en un problema jurídic, doncs pel que sembla, les ordenances són una norma jurídica que s’inclou dins dels reglaments i que es caracteritzen per estar subordinades a la llei. En aquest cas l’article 56 de l’ordenança de circulació de València estaria en contraposició a la Llei de trànsit (6/2015, de 30 d’Octubre).
A part de la vessant jurídica del debat, que sembla donar la raó a la necessitat d’eliminar l’estacionament nocturn en el carril bus, hi ha la vessant del model de ciutat, al meu parer molt més important. Durant els darrers 20 anys la ciutat de València ha viscut d’esquena als canvis en el model de mobilitat que han anat transformant altres ciutats de l’entorn. Les ciutats han mudat amb l’objectiu de ser més amables per als seus veïns i això passa per restringir l’ús del vehicle privat planificant sobretot l’estacionament en destí. València no sols ha viscut d’esquena a aquests canvis, sinó que ha anat aplicant mesures que seguien afavorint l’ús del vehicle privat motoritzat i ara que intenta transformar-se, xoca amb les reticències habituals, exagerades en el cas de l’estacionament nocturn al carril bus per interessos partidistes i polítics. El PSPV faria bé de mesurar correctament la seva opinió al respecte.
Però aixequem el cap i comparem-nos amb altres ciutats. Podem anar de festa al barri de Salamanca de Madrid i estacionar al carril bus? I a l’eixample de Barcelona? I A Donosti? Málaga? No només no podrem fer-ho sinó que no se’ns passa ni pel cap i si per la raó que sigui decidim anar en cotxe, tenim assumit que estacionarem en un aparcament soterrat. Per què a València no assumim això que tenim tant clar en altres ciutats? Simplement perquè durant 20 anys ens han deixat fer i ara costa acceptar el canvi. Però també és cert que d’aquí dos anys, quan ens diguin que antigament es podia aparcar al carril bus de la EMT, ens semblarà una aberració.
L’oci nocturn no es sustenta en cap ciutat del món per poder aparcar a la porta del bar. El centre de València disposa actualment d’una més que abundant oferta d’estacionament soterrat (3.000 places) i d’estacionament regulat en superfície. Uns investigadors de les universitats de Sydney i Brisbane acaben de publicar un estudi que posa de manifest que els restauradors sobrevaloren la importància de l’estacionament en comparació al repartiment modal real dels clients. De fet l’estudi posa números a l’assumpte concloent que el repartiment modal en cotxe a l’àrea d’estudi era del 18% mentre que la percepció dels restauradors elevava aquest percentatge fins al 52%. Queda clar doncs, que unes de les tasques que tenim per davant es convèncer als restauradors que el cotxe no és el principal aportador de clients i que per tant, no necessitem sobredimensionar l’espai per al cotxe, sinó dedicar-lo a altres modes de transport, com els vianants, que ens aporten més clients, més ingressos i un espai urbà més agradable.
És de sentit comú doncs que es prohibeixi l’estacionament nocturn al carril bus de la EMT i que a poc a poc es vagi posant ordre a una disfunció històrica i única de la ciutat de València. 

4 comentaris:

Marc ha dit...

Iep! Primer de tot una correcció, a Barcelona, a molts carrers de l'Eixample es pot aparcar al carril bus de 22 a 7 I tot el cap de setmana. Així que no és només cosa de Valencia. Ara ve el debat si això és lícit i si, com dius, és una gran contradicció amb nous models de mobilitat. No sé, per una banda penso que si el transport públic realment permetés anar a tot arreu, amb horaris decents, no s'hauria de permetre. Però els dos sabem que no és així. I el cost de l'estacionament regulat, almenys a Barcelona és molt car. Entenc que amb la reducció del volum de trànsit a la nit, un carril exclusiu de transport públic, potser no és tan necessari.... No sé tu... Se'm generen un munt de dubtes...

Petonets

XescoArechavala ha dit...

Hola Marc, en el cas d'estacionament per a residents ho podriem arribar a discutir, encara que segueixo pensant que és del tot contradictori. Si volem potenciar el transport públic, què fem aparcant al carril bus? Per als residents hi ha d'haver altres solucions, com l zona verda. A més a més, la llei ho deixa clar. No és pot estacionar al carril bus. En el cas de València és encara més flagrant perque qui s'ha posat en contra son els restauradors de les zones d'oci. Es pensen que si els clients poden estacionar en el carril bus davant del bar tindran més clients. Aqui s'ajunta la tipca ingnorància que sobrevalora la importància de l'ús del cotxe i la negligència de seguir barrejant festa i cotxe, tot i els 1.000 morts a l'any que ens costa. Una abraçada ben forta!

El viajero curioso ha dit...

Hola Xesco, acabe de descobrir el teu blog. Lo primer que vull dir, no per a justificarme, sino per que em situes, es que estic al 99% amb les noves politiques de movilitat de l'ajuntament, peatonalització i bicicleta sobretot.
Amb aquest tema, si ens permitim el luxe de debatir, que jo pense que es bó, caldria deixar de banda eixa mena de argument d'autoritat de "ho diu la llei". Les lleis es canvien, i també les regles i els reglaments. Deixem de banda, doncs, eixe bloqueig per al debat, i debatem.
Deixem de banda també els prejudicis de que no ho fan enlloc fora de València (tampoc fan uns esmorçars decents i jo no pense renunciar-hi, tampoc tenen un riu parc, tampoc....).
Deixem de banda si ho reclama la unió de hostalers, que son una gent normalment curts de mires, que canvia nomes quan els obliguen, i despres estan encantats (com amb les patonalitzacions). A lo millor només sel's ha fet cas a ells perque estan tot el dia patint per els diners, estan organitzats i fan mes soroll.
Podriem valorar, que guanyem i que perdem amb l'eliminació de l'aparcament nocturn al carril bus?
Perdre, em pareix que molt poc. Les velocitats de la EMT entre les 22:00 i les 7:00 normalment no venen perjudicades per la presència de cotxes aparcats. A mes no hi apenes circulació passades les 22:30. Aixó es un fet objectiu.
Els que perdem mes som els usuaris de cotxe ( que com el meu cas també ho som de bicicleta), perdent un lloc d'aparcamente que no pensem faça mal a ningú. Si de lo que es tracta es de asumir que tothom que agafa el cotxe per la nit va borratxo, aixó no ho puc acceptar. A més, borratxos anirien igual si s'utilitzes un parquing públic.

No es que siga la questió mes important de la legistlatura, pero crec que té massa de ideologic i molt poc de raonat.

XescoArechavala ha dit...

Hola i gràcies pel comentari. Si alguna cosa està canviant a la ciutat és que s'està generant un debat al voltant de la mobilitat que jo crec que es bo. Pel que fa al debat de l'estacionament nocturn al carril bus, estic d'acord en deixar de banda perjudicis i lleis. Centrem-nos però en quin model de ciutat volem. En una ciutat on ha de primar els modes no motoritzats i el transport públic, s'ha de deixar estacionar en el carril bus? Jo crec que no, i principalment per un tema d'educació i foment del transport públic. Portant-ho al extrem seria com justificar l'estacionament dels cotxes a les voreres perque de nit tampoc passegen vianants. Oi que aixó no ho justificariem mai? Doncs aparcar en el carril bus hauria de ser el mateix. Ara bé, estic amb tu que cal buscar i donar una solució als veïns. I en aquest cas també es bo veure que fan altres ciutats. Les zones d'aparcament per a residents son una bona solució i crec que de la ronda interior cap endins deuria ser-ho. Facilitar l'estacionament al resident, dirigir els visitants als estacionaments i millorar el transport públic. Crec que l'ajuntament està treballant en aquesta línea. El problema es que hi ha molta feina per fer.