diumenge, 17 de setembre del 2023

El cim del Bèrnia

El Benicadell, el Montcabrer, l’Aitana, el Montgó, el Puigcamapana, el Penyagolosa.... i el Bèrnia. Així en fred i sense pensar molt, si em demanessin quin son els cim més emblemàtics del País Valencià possiblement, els primers que diria, serien aquests. I el Bèrnia no l’havia fet mai i en tenia ganes així que, aquest dissabte, hem matinat i ens hem encaminat cap a la Marina.

Frontera natural entre les comarques de la Marina Baixa i la Marina Alta, el Bèrnia s’alça 1.128 metres sobre el nivell del mar, com una muralla calcària perpendicular a la mediterrània. Com el cim es troba a tant sols 4,5 Km de la platja de la Solsida d’Altea, us podeu fer una idea de com de majestuós es veu des de la costa, i com d’aèries són les vistes des del cim (si no fa boira).

Sortim de València a les 7 del matí, i a les 8:30 aparquem a les Cases de Bèrnia, un petit llogarret que hi ha als peus de la cara nord de la serra (accedim des de Benissa, per la CV-749). Ens preparem i a les 8:45 ja estem de camí cap al Forat del Bèrnia. Es comença caminant per una pista, fins a la font de Bèrnia, on agafem un sender que s’enfila cap a la paret de calcària que tenim al davant, sempre en diagonal. El sender és molt entretingut i fins i tot hi ha algun tram on cal utilitzar les mans per seguir amunt. En 45 minuts arribem al Forat del Bèrnia, un pas natural que travessa la serra de nord a sud. Costa d’entendre una formació geològica d’aquestes característiques, però els sistemes kàrstics tenen aquestes coses, aquests regals. A la gatzoneta (o com a cadascú li sigui més fàcil), travessem el forat ventós i passem a la cara sud de la serra. Davant nostre s’hauria d’obrir un paisatge immens, la mediterrània, però la boira no ens deixa entreveure gran cosa. De tant en tant veiem Altea, la serra Gelada i intuïm la mar, confosa en un continuo de grisos amb la boira que ho embolcalla tot. Tot i això fa un dia magnífic per caminar. No fa calor i, de moment, no ens hem trobat amb ningú.

Sender a la cara nord del Bèrnia, entre la Font i el Forat

Boca nord del forat del Bèrnia

Seguim el sender cap a l’oest, caminant sota les majúscules parets de roca calcària que cauen verticalment des de la cresta de la serra de Bèrnia. Sense guanyar ni perdre alça (lleuger puja i baixa) arribem al Fort de Bèrnia, construït l’any 1.562 sota la direcció de l'enginyer italià Juan Bautista Antonelli per ordre del rei Felip II, per controlar i vigilar als moriscs. Ara en runes (està declarat BIC), és un bon lloc per parar a esmorzar abans de començar la pujada cap al cim. Ens fem un entrepà, un glop d’aigua i un didalet de ratafia l’Hòstia. Ja ho tenim tot per tirar amunt i superar els gairebé 300 metres que ens queden de desnivell fins al cim.

Sender a la cara sud, entre el Forat i el Fort

Des del Fort, un sender s’enfila recte amunt cap a la paret de calcari. En pocs minuts ens plantem a la base de la paret i el sender gira cap a l’esquerra. A la paret veiem uns senyals vermells que ens indiquen el camí. Els seguim i canviem de vessant. Veiem ja, enfront nostre, l’inici de la carena que haurem de recórrer per arribar al cim. Ens hi apropem i, seguint les marques, ens enfilem. Al principi, hi ha un pas (l’únic) una mica exposat i, per evitar ensurts, han posat una cadena per a que, qui no estigui molt habituat a les alçades, pugui progressar còmodament. Després, l’itinerari ens porta protegits per una escletxa fins arribar a la part alta de la carena. Ara, tant sols ens queda caminar per un terreny còmode fins al vèrtex geodèsic del cim del Bèrnia. Les vistes que tenim al cim no són espectaculars perquè la boira segueix present, però de tant en tant s’obre alguna clariana i gaudim de la panoràmica. Explorem l’antiga torre de Bèrnia, una construcció defensiva construïda el S. XIII, fem un glop (d’aigua), piquem uns fruits secs i, després de les fotos de rigor, desfem el camí fins al Fort.

Carena abans del cim

Pas amb cadenes pujant al Bèrnia. Al fons, el Fort

Un cop al Fort, seguim la nostra volta circular a la serra de Bèrnia dirigint-nos cap al coll de l’Orenga, ben proper al Fort. Al coll, el sender vira cap al nord i en suau baixada ens portarà al coll de Xaló, on seguirem les marques del PR-CV 7 fins arribar, de nou, a les cases de Bèrnia. Després d’una caminada de quatre hores i mitja, ens hem guanyat el dinar. Parem al bar Trinquet de Benissa on ens fem un bon dinar i de postres, un “cremaet”, com manen les tradicions. A les sis de la tarda estem de nou a València i a les 20:00 estic al 16 Tonelades per gaudir del concert d’en Josele Santiago. Però això ja és una altra història...