dijous, 14 de setembre del 2017

Setmana Europea de la Mobilitat 2017. No tot s'hi val!

Programa SEM17, Ajuntament de València
Com canvien les coses. Fa anys, no molts, la Setmana Europea de la Mobilitat passava clandestinament per la ciutat de València. L’ajuntament, aleshores en mans del Partit Popular, oferia gratuitament el transport públic un dissabte o diumenge i celebrava, també en cap de setmana, una bicicletada popular pel gens popular circuit de Fórmula 1. I ja està. Entre setmana res, que ells en el fons no estaven per canviar patrons de mobilitat ni paradigmes.
Ara, sembla que les diferents administracions públiques competeixen per veure qui organitza més coses. L’ajuntament de València i la regidoria de mobilitat i espai públic, amb Grezzi al capdavant, porta tres anys muntant un programa complet i interessant: Una fira, xarrades, cicles de cinema, alliberament d’espais públics per poder passejar tranquilament.... aquí el programa d’enguany. La Conselleria d’Habitatge, Obres públiques i Vertebració del Territori, tot i ser una administració allunyada dels ciutadans, també intenta participar de la Setmana Europea de la Mobilitat incentivant el dia sense cotxe a les escoles i promovent uns premis que a la llarga seria interessant que es consolidessin. Tot un canvi en tant sols 2 anys.

No tot val durant la Setmana Europea de la Mobilitat
Ara bé, com tot el que es posa de moda, sempre hi ha algú interessat en aprofitar-se’n. La Setmana Europea de la Mobilitat es crea amb l’objectiu de promoure unes pautes de mobilitat més sostenibles, on l’anar a peu, en bicicleta i transport públic siguin els principals protagonistes de la mobilitat urbana. Està clar que el missatge és reduir el número de cotxes que circulen per les nostres ciutats, per tal de reduir sorolls, contaminació i guanyar espai per a altres usos més creatius. Aleshores em pregunto: Què fa el diari El Levante, junt amb Gas Natural, organitzant una xerrada que porta per titol “Energia y calidad del aire en la Comunitat Valenciana”. Està legitimat Gas Natural per xerrar de qualitat de l’aire? O pitjor encara: Per què està invitat com a ponent el manager de “Movilidad Sostenible SEAT”. A veure, SEAT no es dedica a vendre cotxes? Són Seat i Gas natural dues empreses idonies per parlar de mobilitat sostenible durant la Setmana Europea de la Mobilitat? Què fa la Consellera d’Agricultura presentant aquesta jornada? I el President de la Federació Valenciana de Municipis i Provincies? Aquestes jornades cada vegada fan més tuf a neteja de cara d’unes empreses que veuen trontollar el negoci i que reben el suport d’uns diaris ja gens independents i on els polítics es deixen arrossegar probablement perque els lobbies (Gas Natural i Seat) són encara poderosos.

Per contrarestar amb una mica de criteri tècnic, el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports organitza una jornada tècnica titulada, molt encertadament, Movilidad, salud y seguridad vial on entre d’altres, parlarà José Manuel Felisi, mebre del col·lectiu València per l’Aire, que exposarà els resultats de les medicions de particules realitzades durat els darrers mesos a la ciutat de València. Agafint-se fort, que els resultats no són gens bons.