![]() |
Els The National al Wizink (4/10/23). Foto: Muzikalia |
Les darreres ressenyes dels discs del The National al Mondosonoro no son
per tirar coets. Tot i això, al I am esay to find (2019) li posen un
7/10, igual que al First two pages of Frankestein (2023), el darrer
àlbum dels de Ohio abans de treure, fa uns dies, el Laugh track (6/10). En
qualsevol cas, les darreres ressenyes parlen d’una banda que funciona per
inèrcia publicant treballs solvents, però sense sorpreses. Es a dir, bons discs
però sense reinventar-se. Crec que és el moment de reivindicar el dret a
l’ofici. Treure bons discs durant anys ja és tot un èxit. Per què, aleshores,
demanem més? Quants discs excepcionals i trencadors han tret els Stones els
darrers 30 anys? I el Bruce després del Born in the USA del 84? Per què de cada
nou disc demanen l’excepcionalitat? Jo reivindico les carreres llargues, amb
alts i baixos, com la vida mateixa, però amb certa solvència i generant una
marca de la casa reconeixible. I d’aquestes, cada vegada en queden menys
perquè, avui en dia, la música ja es ven i consumeix com ho fa la societat en
tots els aspectes, d’una forma ràpida, utilitzar i tirar, de singles, de
hits.... Per això, vull reivindicar una banda com els The National, que ja fa
més de 20 anys que roden i segueixen traient àlbums notables. I de postres, ens
ho passem pipa als concerts. Què més volem?
Després de veure’ls al maig del 2022 a Pamplona (warmup show de la gira
d’estiu i primer concert després de la pandèmia), ara tenia l’oportunitat de
veure’ls al Wizink, presentant el First Two pages i el Laugh track. I el
concert, tot i que va tindre alts i baixos, va ser elegant i contundent!
Amb quinze minuts de retràs, el quintet de Ohio va aparèixer a l’escenari
caminant tranquil·lament, acompanyats per dos vents ja habituals en la formació
de la banda. Once upon a Poolside, Eucalyptus i Tropic morning
news, del First two pages, van obrir el recital, que va comptar amb
un joc de llums i pantalles espectacular. Amb Squalor victoria (del Boxer,
2007) van començar el repàs a la seva discografia, que va assolir el climax
quan van encadenar Don’t swallow the cap, Bloodbuzz Ohio, System
only dreams in total darkness i I need my girl. Després, per acabar
aquest primer bloc contundent i majúscul, Apartment story i Cherry
tree. Portàvem quaranta-cinc minuts dalt d’un núvol i la gent s’ho estava
passant pipa.
Després, el següents quaranta-cinc minuts van ser bastant plans. Peces
menys conegudes i una veu del Mat Beringer que semblava no estar en el millor
dels seus moments. Però el show va aguantar gràcies a les guitarres esmolades
dels germans Dessner (aquesta parella i en Bryan Devendorf a la bateria son un
escàndol), a un bon so i a una posada en escena ben treballada. Slipping
Husband, del ja llunyà Sad songs for dirty lovers (2003), va obrir
la porta a Alien i Grease in your hair del Firts two
pages i a Deep end, laugh track i el mur de so de Smoke
detector del Laugh track. Jo vaig trobar a faltar la New Order
T-Shirt, que potser hagués reviscolat una mica aquesta part del concert.
Amb Day I Die del magnífic Sleep well beast (2017) el concert
va agafar embranzida de nou i els següents trenta minuts van ser una altra vegada
esplèndids. Pink Rabbits, England, Graceless, Fake
Empire i la trista, però aquesta vegada elèctrica, About Today van
tancar la nit abans dels bisos, que es van allargar amb quatre cançons més i en
Matt Berninger corrent per la platea del Wiznik il·luminat pels mòbils del
centenars de fans que, atònits, veien com el frontman dels The Natonal s’obria
pas entre ells. Light years, Mr. Novembrer, Terrible Love,
Space invader i la ja tradicional Vanderlyle crybaby geeks acústica
i cantada pel públic, van tancar un concert de dues hores i mitja d’una gran
banda.
Podran dir els crítics que els The National ja ho han fet tot, que només els queda retirar-se, però mentre vulguin continuar fent treballs notables i concerts elegants i contundents com el del Wizink, jo els seguiré.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada