Fa poc hem entregat un estudi sobre l’estat de l’estacionament en una àrea
industrial on treballen prop de 15.000 persones. És una àrea productiva
localitzada en una àrea metropolitana però allunyada de qualsevol nucli urbà,
amb un transport públic que va millorant a poc a poc però encara completament insuficient.
Així, el 93% de les persones treballadores van en cotxe, amb ocupacions molt
baixes (1,05 persones per vehicle).
Concebut a finals el 80, la demanda actual ha sobrepassat qualsevol
planificació realitzada fa 45 anys, inclosa la de necessitats d’estacionament.
Hem calculat, aproximadament, un dèficit de 2.500 places d’estacionament.
Aquest dèficit s’evidencia, cada dia, veient els cotxes estacionats damunt de les
voreres, en els anells interns de les rotondes o en vials on no està permès.
Com ho solucionem? Hi ha dues línies de treball. Per un costat, com s’ha
fet sempre, treballant l’oferta, es a dir, ampliant el número de places d’estacionament.
Per un altre, treballant la demanda, es a dir, reduint les necessitats d’estacionament.
En una àrea industrial consolidada, les possibilitats d’augmentar l’oferta
d’estacionament son escasses. Els pocs solars disponibles ja s’utilitzen d’estacionament.
Es podrien arreglar i consolidar, aconseguint augmentar l’oferta en
aproximadament 500 places. Poc més. També es podria estudiar la viabilitat d’un
estacionament en altura en algun d’aquests solars però, a quin cost? Qui ho
assumeix? Quantes places? Estaran les persones treballadores disposades a pagar
per una plaça d’aparcament?
Per contra, si es treballa la demanda, les possibilitats de millorar la
situació de l’estacionament semblen més encoratjadores. La demanda actual d’estacionament
s’ha quantificat en 12.300 places, tenint en compte el percentatge actual de
teletreball (5,5%), un repartiment modal en cotxe del 93% i una ocupació de
1,05 persones per vehicle. Si es treballen propostes d’actuació encaminades a
augmentar el teletreball fins a un 10%, a reduir l’ús del cotxe fins al 89% dels
desplaçaments diaris i s’aconsegueix una ocupació mitjana de 1,3 persones per vehicle,
les necessitats d’estacionament serien de 9.000 places. Fi del dèficit d’estacionament.
Ara bé, per què es treballa tant poc la demanda i gairebé sempre s’acaba
invertint en propostes encaminades a millorar l’oferta, que com s’ha vist tenen
molt poc marge de millora? Perquè la millora de l’oferta, gairebé sempre, recau
en l’administració pública. L’augment de places d’estacionament en via pública és
competència de l’administració pública titular de la via. Les empreses o l’entitat
de gestió corresponent reclamen millores en l’estacionament i l’administració
fa el que pot, invertint quantitats importants de diners per aconseguir
resultats exigus.
Per contra, treballar la demanda implica que les empreses s’involucrin en
les propostes de millora (augmentar les possibilitats de teletreball, incentivar
el carpooling reservant places d’estacionament per a vehicles d’alta ocupació),
que les persones treballadores facin l’esforç de canviar (agafant el transport
públic o organitzant-se per compartir cotxe) i que l’administració pública
centri els esforços en millorar el transport públic. Implica que tots els
actors, empreses, persones treballadores i administracions públiques remin en
la mateixa direcció. I això és més complicat que asfaltar un solar, però és l’únic
camí que tenim per millorar la mobilitat a les àrees industrials del nostre
país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada