dimecres, 12 de setembre del 2012

Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible. València 2012

La setmana vinent es celebra a València la Setmana Europea per la mobilitat Sostenible, marcada per les retallades en el transport públic. Si en un post anterior comentava la manca d’estratègia municipal en la gestió de l’estacionament al centre de la ciutat (sobreoferta i manca de gestió mitjançant la tarifa), les retallades en el transport públic reduint oferta de places al centre empitjora la situació. Aquesta manca d’estratègia ens porta a una equació amb menys oferta de transport públic al centre i més oferta d’estacionament per al vehicle privat. El resultat de l’equació és clarament desfavorable al transport públic (mobilitat sostenible) i potencia, i molt, l’accés en vehicle privat al centre de la ciutat i per defecte, a tota la ciutat i la seva àrea metropolitana.
La visió curtplacista en època de crisi i l’afany de reduir les despeses municipals per la via ràpida porten a l’administració pública a actuar de manera descoordinada, el que gairebé sempre acaba afavorint el transport privat motoritzat i penalitzant als modes de transport més sostenibles. Per a potenciar aquests últims, a part d’una estratègia coordinada cal certa inversió prèvia, que es recupera al cap de pocs anys per l’augment de la demanda (augment dels ingressos per venda de títols de transport). És a dir que el dèficit d’explotació es por reduir retallant oferta (que és el que de moment està fent l’Ajuntament) o reordenant el sistema per aconseguir augmentar la demanda. 
Reduir l’oferta de transport públic ens portarà a perdre demanda en favor del vehicle privat i segurament d’aquí a un any o dos estarem en la mateixa situació. Diran que tenim una sobreoferta perquè la demanda segueix caient. És una cercle viciós que tant sols es pot trencar remodelant l’esquema de mobilitat de la ciutat, invertint en transport públic i seguint una estratègia de mobilitat clarament definida. Em consta que l’Ajuntament té en ment fer alguns d’aquest passos (ha licitat la Fase 1 del Pla de Mobilitat), però caldrà veure si ho fa per convicció o per no perdre la subvenció que dóna el Ministeri de Foment per al manteniment del transport públic urbà (les ciutats que no tinguin aprovat un Pla de Mobilitat a data de 31 de desembre de 2013 perdran aquestes subvencions).


I enmig de tot aquest ambient de retallades i de crisi econòmica encetem la setmana de la mobilitat. El programa oficial (que no he trobat a la pàgina web municipal) no crec que vagi més enllà d’alguna bicicletada en diumenge i una campanya de publicitat als autobusos d’EMT. En canvi, és remarcable el programa que ha organitzar la Coalició Compromís: Cine, debats, xerrades, tallers, park (ing) day... (podeu veure el programa en la imatge que il•lustra aquest post).